Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, January 16, 2007

Vargen Freddie!

Men vad är det här. Freddie har helt plötslitg transfomerats till en varg. Igår på tisdagsträningen undra jag vad det var som lät när jag tränade Sabina och det var Freddie som yla som en varg och det ekade i hela garaget. Suck, det här är inte kul. Jag körde med öppen baklucka och det tränades framför honom så det kan ha påverkat. Det började bra och jag kunde använda skålen som belöning för Sabina utan att Freddie reagerade. Han låg till och med ner i buren när jag gick tillbaka och belönade hans tystnad. Men sedan hände något som sagt.
Sabina fick börja med platsliggnign tillsammans med Tindra och Vitus. Tindra var lite okoncentrerad och blev utvisad en stund så vi bröt efter 1,5 min. Jag belöna med boll och la sedan om Sabina. Då var hon laddad så det var perfekt att hon fick träna på platsliggning i det tillståndet. Hon låg jättefint och koncentrerat enligt Jessi i drygt 2 min. Gick tillbaka och satt Sabina upp, belöna med godis och la henne igen. Eftersom platsliggningen går så bra är det dags att börja träna sitt i grupp. Sabina fick sitta och så stod vi en bit ifrån och prata. Det blev nog lite länge för Sabina la sig till slut. Slarv av mig. Hon fick sitta brevid mig men då la hon sig hela tiden. Det var som en gummisnodd som tryckte ner henne so fort jag sa sitt. Sabina såg för knäpp ut. Hon fick ligga medan vi prata klart. Tog fram skålen och träna frittfölj med externbelöning med fokus på starter, transport på raksträckor och halter. Började med starten där Sabina gärna hoppar fram. När det funka gick jag bara rakt fram. Efter en viss sträcka la sig Sabina ner i ett perfekt läggande. Snacka om att hon "vet" vad som ska komma. Så det blev raksträckor med hastighetsföränding och långa sträckor rakt fram. Allt med externbelöning varvat med boll. Avsluta med en inkallning där jag lagt godis utan att Sabina såg. Hon gjorde ett så snyggt ställande att jag blev sugen på att belöna direkt men hon fick fullfölja momentet. Hoppas att det har lossnat nu så vi kan bocka av det momentet.
Freddie fick bara komma ut ur bilen och sitta och ha tråkigt. Han var så hoppig och stirrig så det gick inte att göra något annat.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home