Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, January 15, 2007

Passivitetsträning för Freddie!

Efter gårdagens fiasko bestämde jag mig idag att ta tag i Freddies ylande när jag tränar Sabina. Började med att gå upp i vår lilla skog där jag band upp Freddie vid ett träd. Sabina fick träna fotgående och att komma i position vid sidan. Freddie skötte sig och jag var noga med att gå och belöna detta då och då. Freddie fick komma loss och var så klart inställd på att det var hans tur men vi gick vidare. När vi kom upp bakom OK-macken så band jag upp honom igen och fortsatte fotträningen. Sabina blir bättre och bättre och är nog snart sitt gamla jag igen. Började att belöna hos mig och belöna Freddie för att han var tyst. Så ökade jag på svårigheten med att ta fram skålen och jag såg Freddies min borta vid stolpen men tyst var han och fick belöning. Sabina fick fortsätta med transporter och svängar och springa till skålen. En gång kasta sig Freddie ut i kopplet men varje gång han satt still och tyst när Sabina sprang fick han beröm och en gobit. Gjorde loss och fortsatte promenaden. Det märktes att Freddie var lite gasad så att bara gå en lugn promenad vid sidan gjorde gott. Nästan hemma mötte vi Orby och Lisa som busa i koppel medan mattarna pratade. Sabina och Freddie blev klart intresserade men lyssna fint på sina namn och kom till sidan. Vi kunde passera lugnt och stilla. Jag är supernöjd med hundarna för det var en svår frestelse och jag sa inte nej eller blev arg en enda gång. Jo föresten för mitt i alltihop kom ett gäng stökiga grabbar som ville hälsa på hundarna. Då fick jag säga nej, det var liksom inte läge.

Labels:

2 Comments:

  • At 9:32 AM, Anonymous Anonymous said…

    Bra gjort att ta tag i Freedie gafflande på en gång och att du visar honom att det lönar sig att vara tyst.
    Eizor blir bättre och bättre på att sitta lös vid sidan om då Hermes tränas men det verkar funka bättre då bara Peter är där. Han förknippar väl mig med träning :o/ och då går han upp i varv. Kanske bra att jag är utvisad ett tag ;o)

     
  • At 12:02 PM, Anonymous Anonymous said…

    Vad duktiga hundar du har som höll sig vid din sida när två andra leker...önskar jag kommer dit en dag med mitt yrväder :-)

    vi ses imorgon?!

    kram

     

Post a Comment

<< Home