Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, January 09, 2007

Tävlingssugen!

Jag börjar bli riktigt tävlingssugen men då måste man träna också. Sabinas träning har fått stå tillbaka rätt mycket sista tiden till förmån för Freddie. Hon är ju nöjd och glad ändå medan Freddie kräver hjärngympa för att inte bli odräglig och hitta på egna aktiviteter. Det finns en lydnadstävling i slutet av februari att anmäla sig men då måste rutan och inkallningen sitta. Det skulle kunna fixa sig om jag hade ork att träna varje dag men det har jag tyvärr inte. Dessutom försöker jag vara på jobbet nu och då finns inga krafter kvar till träning. Det är nog bara att inse att vi får vänta till i vår.
För att peppa mig lite ska jag göra en veckoplanering.
V 2
Freddie:
*Avlämning dummy och hålla fast ute
*Börja träna ingångar
*Hålla sökrulle med externbelöning
*Figurantträning

Sabina:
*apportgrepp
*Inkallning med ställande
*Fotposition i transporter
*Rutan med utlagt godis i synlig matskål

Detta borde inte vara några större problem att genomföra.
Med Freddies ingångar bestämde jag mig idag för att skippa kravet att han ska stå. Han har otroligt svårt att stå och gör det i princip bara om jag håller på och stör honom. Så idag testa jag efter en metod jag hittade på klickerklok.se men modifierade så att han får sitta istället. Upptäckte när vi tränade lite ute att han gärna hoppar mot utgångställning om jag ställer mig rakt framför honom och vrider mig ett kvarts varv. Så ska man göra när hunden står men Freddie får alltså göra det sittande. Får se om det funkar.

4 Comments:

  • At 11:49 PM, Anonymous Anonymous said…

    Nu är ju jag långt ifrån en hejjare på det här men vet Freddie verkligen vad du förväntar dig av honom när han ska stå? Freddie är ju smart, lättlärd och vill göra rätt så min första tanke är att han faktiskt inte förstår vad du vill eller har för dålig belöning då han faktiskt gör rätt?? Jag är väl ute å cyklar men bara en tanke.
    Ha en skön helg! Kram Jill

     
  • At 12:33 AM, Blogger Tina said…

    Nej du har helt rätt Jill. Problemet är att jag inte vet hur jag ska få honom att förstå vad han ska göra. Jag tror inte det är fel på belöningen för man märker att han verkligen jobbar för den. Nyckeln ligger nog i att lära honom ställa sig upp hur nu det ska gå till. Att stå är ingen aktiv handling om du försåt vad jag menar. Fundera gärna mera.
    Tina

     
  • At 1:02 AM, Anonymous Anonymous said…

    På s. 153 i Klickerträning står lite Basic men antar att du redan läst det. Frivilliga stå borde han väl erbjuda lite då och då? Han måste ju resa sig ibland *hehe* Kan du inte utveckla det? Lägg på kommando stå när han redan står osv. Om du börjar med att klicka precis när han är på väg upp så att han till slut förknippar det med "alla fyra tassarna i golvet" liksom. Om man tar varje tillfälle i akt inomhus att klicka då han är på väg att ställa sig...

     
  • At 6:05 AM, Blogger Tina said…

    Jag har kört lite så idag och jag hoppas det fastnar. Problemet i vardagen är att om han så mycket som anar att jag har en klicker i handen så SITTER han och blåstirrar på mig. Inga spontana stå där inte. Man får ju inte andas träning med den killen. Tack för att du spånar på, jag behöver inspiration.

     

Post a Comment

<< Home