Labradorerna Sabina & Freddie

Saturday, January 06, 2007

Sökhunden Freddie!

Idag var det premiär på söket för Freddie. Vi var 5 som dök upp idag, Fran, Jessi, Jenny, Annelie och så jag. Jag var lite orolig för parkeringsmöjligheterna men det gick riktigt bra. Det är lite känsligt när man ska träna hund nära bostadsområden men inga hundrastare eller joggare kom och störde mitt i söket annat än i utkanten av ena rutan. Skogen var bra också, lagom gles men ändå lite kuperad.
Vi började med att valla 2 rutor 50 * 50 m tror jag, jag är så dålig på avståndsbedömning. Freddie fick sedan börja, jag hade bett om det eftersom jag inte visste hur länge jag skulle orka vara med. Han var laddad när jag plocka ur honom ur bilen så jag körde lite fotgående med många halter innan vi gick upp till rutorna. Han fick börja med en utlagd figgurant för att vi skulle se hur han betedde sig. Så fort näsan åkte i backen så fick jag stanna. När han fixera figgen så släppte jag kopplet och han fick springa dit. Nästa gång så fick Fran gå ut och lossas ha en leksak i handen och sedan tog jag undan Freddie medan hon gick tillbaka. Den här gången gick det bättre. Sista gången leta Freddie bra. Han springer inte rakt ut men han visste vad han skulle leta efter. Vi ska byta leksaken mot lösrulle nästa gång så han får en uppgift. Det här var jättekul tyckte både jag och Freddie. Det tog lite tid att lugna ner honom efteråt så jag kunde stoppa in honom i bilen. Han hade nog gärna fortsatt ett tag till.
Jag stanna kvar och hjälpte till med de andra hundarna fast jag borde åkt hem. Det var så himla kul. Men vilken taskig kondis jag har nu. Blev alldeles anfådd bara av att gå en liten backe.

2 Comments:

  • At 8:13 AM, Anonymous Anonymous said…

    Vad roligt att det gick bra och att ni båda tyckte det var skoj. Känns riktigt trist att inte kunna vara med. Jag hoppas kanske Peter kan köra Eizor också nästa gång så han ska komma ihåg lite men å andra sidan så är man ju rätt passiv som förare så är det inte för långt att gå kanske jag kan vara med. Här har du en till med taskig kondis. Fram och tillbaka till toan å jag är helt genomsvettig ;) Man spänner sig väl förvisso och anstränger sig mer än nödvändigt när man inte är van att gå på kryckor också.
    Hoppas Annelie skriver lika utförligt i bloggen som sist ang. söket. Hon ser ju trots allt saker med sitt vana öga för detta som inte vi ser.
    Servicehund ja...kanske en bra idé :o)
    Eizor har i alla fall lärt sig att gå fram och peta på post-it lappen som sitter på kökslådan med hundgodis i när jag frågar vart den är *hehe*...tänk att sån´t lär de sig snabbt.
    Ha en skön helg och hälsa familjen.
    Kram

     
  • At 1:49 AM, Anonymous Anonymous said…

    Kul att du tyckte söket bra skoj!
    Tycker Freddie var jätte duktig. När han väl fattar vad det handlar om så kommer du ha en kanonsökare :-)

    Jag tycker skogen var suverän, trots att det låg i ett bostadsområde.

    vi ses på tisdag
    kram
    Fran

     

Post a Comment

<< Home