Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, January 04, 2007

Summering av 2006

Redan 4:e januari och jag har inte gjort summeringen av året som gått. Men nu är det dags.

Jaha jag hinner inte mer än sätta mig vid datorn så hoppar Freddie upp i knät. 26 kg labbe i knät när man sitter på en kontorsstol är inte helt bekvämt. Men han är en riktig gosehund Freddie så han är förlåten. Det stora under 2006 var ju just Freddie. För första gången skulle jag ha en hund med målmedveten träning. Jag kan väl sammanfatta det med att många saker har gått betydligt lättare än jag hade förväntat mig. Andra saker hade jag definitivt inte räknat med. Framför allt mina stora problem att få Freddie att bära en dummy snyggt och prydligt. Jag kände mig totalt misslyckad tills FART-testet vi gjorde hos Håkan & Karina på Sörmlandshundskola visade att det inte var mig det var fel på. Efter den insikten går det mycket bättre eftersom jag är medveten om att problemen breor på Freddies bytesintresse och då kan jag anpassa träningen efter det. I apporteringsarbetet har Freddie visat sig vara en naturbegåvning. Han söker systematiskt utan att ge upp, han är en god markör och håller sig kvar i rätt område medan han letar. Dirigering tycker Freddie är kul och han reagerar direkt på mina signaler och tecken. Freddie är en fantastiskt rolig hund att jobba med, han fattar snabbt och är alltid glad och med på noterna. Under året har vi gått valpkurs och retrieverkurs för Eva Bodfäldt och en grundfärdigthetskurs för Maria Yttermyr genom Canis. Stort stöd i tränigen och med/motgångarna har framförallt Jill varit.

Sabina har deltagit i 2 WT och en dummyjakt. Framförallt det sista WT var jag mycket nöjd med. Vi har startat i lkl II flera gånger med blandat resultat men ettorna har uteblivit. Målet var att bli uppflyttade innan de nya reglerna trädde i kraft men sjukdom satte stopp för dom planerna. Vi har varit med på 2 älgjakter där det sköts en hel del älg. Ja vi var med på en andjakt också men det behöver vi inte prata så högt om. Glömde att vi var med i laget Uppstickarna i Östras uttagning till Lag-SM. Det var nog bland det roligaste vi gjort tillsammans även om det inte gick så bra.

Stora händelsen för mig var så klart jägarexamen. Jag är otroligt stolt över mig själv som lyckades med detta.

Nu önskar jag alla en god fortsättning på det nya året!

1 Comments:

  • At 12:46 PM, Anonymous Anonymous said…

    Och mitt stora stöd har varit du. Verkligen skönt att ha någon att bolla med och framföra sina ibland tokiga idéer och tankar till.

     

Post a Comment

<< Home