Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, December 19, 2006

Genombrott med Stå!

Äntligen fungerar stå med Freddie. Hemligheten är omvänt lockande och doggi-zen. Igår locka jag som bara den med godiset och det rycker i Freddie men han står kvar. Kunde gå runt honom ett helt varv utan att han flytta en enda tass. Oj va skoj. Sabina fick träna backa igen men jag började med lite omvänt lockande på henne med för att få henne att stå still. När jag gick ett halvt steg ifrån så satte hon sig först när jag inte klicka, nollade och körde några klick när jag stod nära igen. Tredje försöket så stod hon kvar och började flytta framtassarna. Nu såg jag att hon verkligen funderade på vad jag ville och till slut så flytta hon en baktass, Bingo! Efter det genombrottet ser man att hon nu förstår vad jag vill. Det här är det skojigaste med klickerträning när hunden verkligen tänker.

Vi fick våran nya säng igår. Jag var ju väldigt skeptisk eftersom jag älskar vattensängen, men nu ska vi ha en riktig säng som Niklas säger. Den är så hög att jag inte når ner med fötterna när jag sitter på kanten så man känner sig som en kung när man ligger där upphöjd. Detta innebär en stor förändring för hundarna för nu har vi bestämt att dom inte får sova i nya sängen. Vi satte för barngrinden men den fick bara lutas mot dörrposten då den var för bred för att sätas fast. Mitt i natten vaknar jag av att Freddie klämmer sig emellan. Inte bryr sig han om några hinder. Jag var för trött för att bråka så han fick ligga i sängen, men då kom Sabina som absolut inte forcerar några grindar, och stod och gnällde uppgivet utanför. Det var ju orättvist att Freddie fick sova i sängen. Men hon gav sig tillslut och gick ner och sov i soffan. Det ska nog gå bra det här bara vi får en rejäl grind till dörren.

Freddie har börjat med en jobbig ovana. Efter frukost så bajsar han på köksgolvet. Man hinner inte ens tänka på att ta ut honom, så snabbt går det. Väldigt irriterande är det och det kan hända när han äter middag också. Någon som har tips på vad man gör åt detta.

Idag ska jag försöka mig på en lite längre promenad med hundarna. Ska bli spännande att se hur det går.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home