Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, December 12, 2006

Tennisbollsök

Idag uppbåda jag alla mina krafter för att köra skiten ur Freddie. Men jag började med Sabina som fick komma ut och göra några backaövningar. Det gick rätt bra även om jag ökade för snabbt på kriterierna utan att tänka på att det var en ny plats. Då börja hon sätta och lägga sig och till sist komam i utgångsposition. Men när jag sänkte kriteriet igen så gick det bra. Eftersom Sabina fick stora aktiviteten igår så tyckte jag det var Freddies tur idag. Ja la ut 2 sök med tennisbollar på vardera sidan om en stig. Det ena var lite lättare och i skogen och det andra ute på ängen. 2 bollar i varje sök. Freddie var aldeles het så det blev många vändor fram och tillbaka innan han höll position och satte sig när jag stanna. Jag hade lina på honom för att han inte skulle kunna tjyva och byta område eller få för sig att fortsätta leta med boll i munnen. Den första hitta han snabbt och kom in med direkt. Han försökte springa iväg igen men då var det bra att ha linan. Fortsatte gå mot andra området men nu var han ännu ivrigare så det blev en del vändningar igen innan han kunde hålla positionen. Nu hamna vi mot ängen. Freddie fick leta ett tag innan han hitta bollen. Den här gången kom han in och satte sig direkt utan tjaffs. Vi fortsatte och hamnade mot ängen igen. Det är anledningen till att jag la ut flera bollar så att det alltid finns något arbete att belöna med. Freddie han sökte och sökte. Jag hade ingen klocka men minst 10 min höll han nog på utan att lyckas. När han fastna i en doftfläck och markerade så bröt jag och hämta bollen själv. Han fick en ny channs på den sista skogsbollen men då var orken slut och han bara kuta runt. Vi lämna bollen och gick hem. Men en annan hund vill man ju inte sluta med ett misslyckande men för Freddies del är det ju inte fel att ta ner motivationen några snäpp. Kul var också att han kom in flera gånger och ville ha godis. Det fick han inte såklart. Nu hoppas jag att han håller sig lugn resten av dagen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home