Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, November 26, 2006

Planering

Jag har gjort upp en detaljerad plan på vad vi ska träna på i vinter för att uppnå våra mål nästa år.
Sabina
Apport: Ska fortsätta träna att Sabina tar apporten utan tugg. När hon kan sitta och hålla apporten sitlla ska jag baklängeskedja momentet från att sitta vid sidan med apporten i munnen till att hon springer ut och hämtar.
Fot: Bryta ner i delmomenten. Vara noga med att tydligt visa när Sabina gör fel och bryta direkt. Börja med korta sträckor och använda externbelöning.
Rutan: Börja träna med godisskål i rutan som vi gjorde på kursen för Kenth Svartberg.
Inkallning: Träna med externbelöning och att Sabina inte ser att jag lägger ut godis precis innan momentet. Jag gissar att det blivit en ritual och då känner inte Sabina igen sig på tävling. Vi måste träna så tävlingsmässigt som möjligt.
Utöver detta ska jag börja träna sitt under gång, vittringsapporteringen och metallapporten.

Freddie
Stå: Alla grundmomenten måste gå att få fram relativt enkelt. Sen ska dom stimuluskontrolleras.
Doggy-zen: Med godis, bollar, dummies.
Fot: Längre sträckor, med olika störning, på olika platser typ skogen, i stan, på klubben etc. När det kastas grejer, lockas med godis, när andra hundar finns i närheten.
Sitt: Vid kast, på avstånd
Stoppsignal: Med matskålar, vid sök, kasta boll.
Dirigering: Med matskålar, flera signaler på rad med flera skålar.
Avlämning: Ute i koppel, så småningom i trädgården utan kopplel. Målet är att jag ska kunna lägga ut en dummy och få en snygg avlämning.

Målet är att detta ska fungera i mars nästa år. Vissa saker måste vara klara tidigare och vissa kan vänta till sommaren.

Idag är det äntligen lite sol och jag har gått så långt jag orkat med hundarna och det var skönt. Vi gick lite nya vägar som omväxling och det uppskattas. Släppte lös båda två och träna lite stoppsignal med Freddie genom att kasta godis. Det tycker han är jättekul. 1 godis i luften är bättre än 10 godisar i handen :-).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home