Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, November 16, 2006

Avslutning på grundfärdighetskursen

Igår var det avsluning på grundfärdighetskursen. Vi var 3 tappra som närvarande och faktum är att jag är den enda som varit där varenda gång. Nu var det vi, Elisabeth och schäfern Perla, Lisa och goldenkillen Liston. Vi fick börja med att välja något att träna på. Jag valde det trista stå som vi aldrig får till. Nu fick jag coachning som ge godis, klicka, nolla. Inte lätt att göra rätt själv. Nu fick vi till riktigt snygga stå och kunde snabbt gå över till att doggy-zena momentet. Freddie fattade snabbt så det är heölt klart inte hans fel att vi inte fått till det. Säger det igen att det är inte lätt att jobba med klicker men otroligt effektivt när man får till det. Elisabeth valde också stå medan Lisa ville träna med störning. När Liston klarade av att utföra övningar nära Perla tog jag fram Freddie igen. Sedan när alla hundar kunde jobba nära varandra började Maria gå runt och ropa "hej hunden" med glad röst. Freddie var väldigt duktig och satt kvar, kolla Maria men titta sedan på mig. Rätt festligt att se skillnaden mot när vi tränar med att säga sitt eller stanna. Här säger vi ingenting alls och nog tycker jag Freddie sitter stadigare när han får tänka själv. Vi gick in för fika och utvärdering. Det var skönt för det hade börjat regna. Passa på att köpa en i-click och 2 musmattor i olika storlek. I-clicken är för Sabina som inte gillar ljudet på den vanliga. Maria kom med en massa bra tips på hur man tränar sök med klicker. Det verkar helt klart effektivt och bra och det ska jag testa. Vi ska ju börja träna sök snart och har fått ihop en bra sökgrupp. Det blev en massa annat hundprat också och vi kom inte ifrån kursen förän halv 8. Jag har anmält mig till fortsättnigen och det ska bli riktigt kul. Då kör vi varannan vecka och det tror jag är bra.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home