Labradorerna Sabina & Freddie

Saturday, November 04, 2006

Älgjakt igen

Idag var det älgjakt igen. Nu var de bara den gamla vanliga drevkedjan och det var rätt skönt. Men idag var det jag som ställde till det. Jag hade med mig egen kompass och vi får så fina kartor med kompassriktningarna inskrivna på de olika såterna. Men jag hamnade helsnett och upptäckte att min kompass hade en 400 gradig skala. Så kan det gå. Sabina skötte sig väldigt bra och gick fot till drevet och en bit när drevet börjat. Hon spårade bra men sista drevet började hon markera kantareller istället. Ha ha, det gav väl större utdelning. En ko sköts eller kviga var det nog. Efter att vi värmt oss i jaktstugan och ätit våra smörgåsar gick vi ett sista drev. Sabina fick vila och Freddie komma ut. Han var så himla duktig och gick mer eller mindre fot i nästan en timme som drevet varade. Jag belöna med dragkamp emellanåt när han skötte sig så bra. Vi var både trötta och blöta alla tre. Usch vilket bedrövligt väder det varit hela dagen. Snöblandat regn. Det blev ett varmt bad för min del när vi kom hem. Sedan hade Niklas gjort biff rydberg, mums.
Igår tog jag med Freddie på promenad. Blev så sugen på att låta honom leta efter en boll och gick ut på ett fält och gömde den. Han hitta den snabbt och kom in direkt så jag gömde den en gång till men lite svårare. Nu fick han jobba lite mer men hittade den också. Han är verligen duktig på sök och lämnar inte en enda tuva oundersökt. Men så klantade jag till det lite. Kasta bollen som belöning och Freddie missade vart den hamnade. Testta och skicka på linjetag men det har han aldrig gjort utan att ha sett det utlagda. Han gick ut ändå men hamna lite snett, kalla in och skicka om och sen börja jag dirigera ut, sida, söksignal och han hitta den faktiskt. Han lyssnade jättebra och gick precis dit jag visade. Det är verkligen kul att jobba med Freddie, det är bara jag som ska planera övningar och inte vimsa till det som jag gjorde. Imorgon är det jaktlydnadskurs igen. Kul!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home