Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, November 03, 2006

Snö och kallt

Usch jag gillar verkligen inte att träna hund när de tär kallt. Fingrarna fryser och man står där och fumlar med klicker, godis och vantar. Försökte med snörbollbelöning men det blir lika fumligt det. I morse fick hundarna för en gångs skull springa lösa större delen av promenaden. Det var full fart fram och tillbaka och jag passade på att träna inkallning. Belöna med snörbollen och båda hundarna fick faktiskt leka eller så lekte jag lite med Freddie, sa tack, lekte lite med Sabina osv. Det gick också bra och dom verkade fatta direkt vems tur det var. Men Freddie är rolig, när han insett att jag har en leksak springer han hela tiden med ett getöga på mig och minsta ansatts att jag rör handen mot fickan så står han bredvid mig. Men då fick han bara godis, haha. Passa på att träna lite fotgående och stoppsignal också. Kasta snörbollen som belöning på stoppet och det var fullt rejs med den men sedan kommer Freddie så fint på inkallningen och lämnar ifrån sig leksaken. Det tar sig.
jag träna finliret inne istället. Freddie tränar jag stimuluskontroll på sitt och vi gör framsteg. Nu tränar jag att han inte ska sätta sig förän jag säger sitt. Freddie börjar nog bli klickerklok för när han inte får något klick börjar han testa allt möjligt. Jag gjorde så att var han i annan position är sitt så sa jag sitt men upptäckte då att han måste ställa sig för att kunna sätta sig. Tokhund. Eller kanske tokmatte? Sabina skulle jag träna fjärr från stå till sitt men det övergick till att hon ska stå tills jag säger och visar sitt. Hon vill också gärna sätta sig och visar jag inte med händerna blir det inte alltid rätt. Då hoppar hon gärna fram med bakdelen. Jag vill att baktassarna ska vara på samma ställe i alla förflyttningar. Men de tär nog inte så dumt att träna Sabina i att hålla position.

3 Comments:

  • At 5:46 AM, Anonymous Anonymous said…

    Gud så flitiga och duktiga ni är med träningen!
    Inte konstigt att mina hundar inte är duktigare med en matte som aldrig tränar sina hundar mer än en gång i månaden eller nåt *skäms*

    Det är ju roligare att bara åka iväg och apportera med dem på jakt ;-)

    Jag ska tävla lydnad för första gången på lördga och sen är det working test på söndag.

    Ha en skön helg, vi hoppas att det ska bli varmare.

    /Åsa & Ica

     
  • At 10:04 AM, Anonymous Anonymous said…

    Det vet du säkert redan men om du först tränar backa så har hunden ett bakåttänkande i sig som underlättar när det gäller att hålla positionen med bakbenen vid fjärrdirigeringsträningen. :)

     
  • At 10:07 AM, Blogger Tina said…

    Bra tips Nilla, jag vet men har glömt. Tänk vad mycket bra man lär sig men som man inte plockar fram vid rätt tillfälle.
    Åsa, jakt är ju jättekul, sådant gör vi aldrig, förutom älgjakten då men det är inte samma sak.
    Lycka till på lydnaden och WT, skriv gärna i din dagbok hur det går.
    Tina

     

Post a Comment

<< Home