Labradorerna Sabina & Freddie

Saturday, October 21, 2006

Börjar landa!

Nu börjar jag landa. Det är skönt att man har så bra kompisar som stöttar och uppmuntrar. Jag har funderat lite på hela provsituationen. Inte så att jag för ett ögonblick ifrågasätter Håkan och Karinas kunskaper och erfarenheter. Men redan när jag plockade ur Freddie ur bilen var han väldigt stressad och uppe i varv. Han hade åkt i ny bil där han inte hade kontakt med mig som han är van vid. Dessutom var Eizor brevid som han har stor respekt för. Jag märkte det på att han var väldigt fladdrig och okontaktbar. Jag brukar inte ha problem att få kontakt och kontroll med då var det omöjligt. Sen byggdes det på med en massa kast och jaktsituationer och jag kan tänka mig att hans reaktion blev större än den skulle blivit om han varit lugn från start. Jag tror att jag kan få bra kontroll på Freddie men frågan är om jag kan göra något åt hans tuggande på dummies när han varvar upp.

Jag har ökat på kontrollen på Freddie till vardags. Jag är nu noga med att han alltid sitter ner innan vi börjar gå. Reser han sig innan så står jag bara kvar och väntar ut honom. Det här har han fattat snabbt i hemma miljö. Jag ser till att han inte kommer åt att nosa och kissa utan att be om lov och har lagt till att röra vid nosen innan han får gå. Dessutom så kallar jag på honom var 10 s ungefär, belönar och så får han fortsätta. När vi startar efter sådana här stopp så får Freddie gå fot några meter innan han får gå fritt igen. Idag när jag släppte hundarna fick Freddie gå fot en liten stund medan Sabina sprang fritt innan även han fick "hopp & lek". Jag hoppas att många sådana här övningar varje dag ska dämpa hans impulsivitet. Freddie fick gå balansgång på en hinderbana vid en skola. Det var jättekul. Ikväll ska vi bort på middag och imorgon är det viltspårkurs. Slut på vilan alltså.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home