Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, October 11, 2006

Träning på Tyresö BK

Igår smet jag tidigt från jobbet så att jag skulle kunna vara med på tisdagsträningen. Båda hundarna behöver träna så jag kände att det var nödvändigt. Tur att jag har en snäll chef :-). Som vanligt så blir det mycket stökigare med transporten fram till planen när båda är med men jag upplevde det nog som att Freddie var värst. Han vill nosa överallt och markera så klart. Vi mötte 2 hundar på vägen och Freddie höll sig lugn och tog kontakt, jippie vilken framgång. På planen var det endast Fransan, Jessi och Johanna så det var en lugn början. Men det droppade in flera ganska snart så det blev rätt trångt. Jag hade gjort upp en plan.

Freddie:
-Gå till figurant
-Externbelöning
-Target

Sabina:
-Fot med externbelöning
-Hopp
-Inkallning med ställande

Sedan bytte jag hund mellan momenten. Sabina var jätteduktig med fotgåendet och gick perfekt vid sidan och gjorde en snygg högerhalt. Tänk vad bra det går när man är tydlig. Det här med externbelöning funkar verkligen bra på henne och är perfekt för tävling. Hoppet började jag med att sätta Sabina i utgångsposition för återhoppet och sa sitt. Sen fick hon hopp när hon satt kvar. Jag fick göra om en gång eftersom hon la sig på sitt. Sen gjorde jag ett helt moment och det gick jättebra.
Sista passet körde jag inkallningen och första gången tog Sabina väl många steg så jag gick emot henne och vi började om. Nästa gång gick det bättre och jag stoppade där. Avsluta kvällen med en platsliggning eftersom den är gemensam vaje tisdag. Sabina låg i 3 minuter men när jag inte satte henne upp direkt så gjorde hon det själv. Så jag fick lägga henne och gå tillbaka till gömslet. Nu gick det bättre.

Freddie fick börja med hälsaträning när jag ändå hade Fransan till hjälp. Han var jätteduktig och nästa steg får bli att figuranten får hälsa på Freddie. Sedan skulle vi köra gå till figurant genom hinder. Freddie var helspattig och började apportera hinderplankorna som låg vid sidan. Vi fick fram några bra repititioner i alla fall.
Nästa pass körde jag lite stadga och höll på och hoppa omkring, oj va svårt det var att sitta still. Jag fick dämpa mig lite så gick det bättre. Testa att lugnt ta fram bollen och det grejade Freddie. Han fick den som belöning. Sedan träna vi externbelöning och jag krävde bara ögonkontakt för att han skulle få gå. Han gillar verkligen att få springa till skålen och kommer sedan direkt tillbaka till mig för att få en ny channs. Sista passet skulle jag träna target och kasta boll till Freddie som belöning. Jag satte fast honom och la ut mattan. Freddie flög till mattan satte tassarna på och jag hann klicka och få iväg bollen. Det var han inte beredd på och så var det mörkt så det blev inte så bra. Andra gången ville han inte gå till mattan och tvärvände när jag försökte förbereda att ta upp bollen ur fickan, han hade liksom ögon i nacken. Men han satte tassarna på mattan och fick bollen. Sen lekte vi byta boll och jag fick tips av Jessi att kela mycket med Freddie när han har bollen i munnen. Det funkade jättebra och så ska vi träna. Vi bestämde att testa fyrklövern på Freddie på lördag efter tävlingen. Det blev ett effektivt träningspass och jag tycker vi hann med mycket. Freddie var duktig som låg uppbunden alldeles själv när vi körde platsliggningen. Han hade gnytt lite men inget farligt.

I morse hade vi ett kort pass igen. Det gäller att utnyttja tiden. Freddie fick träna ligg med externbelöning och stimuluskontroll på sitt. Gick jättebra. Sabina fick träna fot med externbelöning, inkallning med ställande och externbelöning (gick jättebra) och apportgrepp. Jag får fortfarande bara belöna upplyftandet för annars börjar hon tugga. Nu är det 2 trötta hundar som ligger i varsin soffhörna och sover. Perfekt då jag ska ha telefonmöte.

1 Comments:

  • At 5:52 AM, Anonymous Anonymous said…

    Oj vad effektiva ni är! Kul att det går frammåt. Kram!

     

Post a Comment

<< Home