Labradorerna Sabina & Freddie

Saturday, September 30, 2006

Träning i Ågesta

Något bättre från förkylningen idag plus att hundarna ändå måste aktiveras lite efter en tråk dag så åkte vi till Ågesta. Där träffade vi Anna från retrieverkursen, Jill och Peter. Jag kom lite tidigare för att hinna rasta hundarna. För första gången kunde Sabina gå fint i kopplet från bilen och ner på ängen. Det är så skönt. Fredddie var desto jobbigare och godisbelöningar var inte mycket värda. Men när jag tog fram en boll blev det annat fokus och han gick fint igen. Bollen gav jag bara honom utan att kasta och det verkade räcka.

Vi började med lite klickerträning. Jag berättade lite om vad vi gjort på kursen och så fick hundarna komma ut en och en. Det var kul att se vad snabbt dom lärde sig och ju yngre hundarna är ju snabbare går det. Jag fick hjälp att lägga ut targetmattan åt Freddie och han var riktigt duktig att lägga tassarna på mattan. Men det går snabbt. Efter det körde vi transportträning. Sabina fick börja med att gå mellan Jill och Peter som kastade markeringar med fågel. Sabina var stadig och stannade fint när jag stanna. Ingen tendens att hoppa fram. Kajan apporterade hon bra också. Men truten nobbade Sabina och då fick hon hoppa in i bilen igen. Freddie fick testa att plocka upp kajan och det var spännande. Men eftersom avlämningarna strular valde jag att göra övningen med bollar. Han var också duktig på att gå fot och satte sig när jag stanna. Utan att jag sa någon satt han kvar tills han fick lov att hämta. Det var kul att se hur bra han letade. En tennisboll i högt gräs är inte det lättaste. Den första fick han leta en stund efter men han höll sig fint innom rätt område hela tiden. Den andra fick han vittring på när han sprang förbi så den gick snabbt att hitta. Det fick räcka så för Freddie. Dom andra hundarna skötte sig också bra och Eizor som strulat med vilt tidigare lämnade av snyggt och prydligt. Bra jobbat Jill.
Sabina och jag har blivit inbjudna till andjakt av Freddies uppfödare. Det låter jättekul men jag är orolig för om hon grejar det. Tänk om hon inte vill apportera och viltvägrar. Eller så tänder hon till när det är lite action. Det förra vore mycket pinsamt.

2 Comments:

  • At 10:14 AM, Anonymous Anonymous said…

    Tack Tina för den superba genomgången av klickerövningar. Jättekul!
    Jag tror inte Sabina skulle viltvägra...herregud, det är ju änder ;o) men grejjar hennes ben detta?

    Träningen idag var givande och rolig! Hoppas det snart blir igen! Lycka till nu på kursen hos Anita i morgon och hälsa från oss!

     
  • At 9:22 AM, Blogger Tina said…

    Det är bara kul att förmedla det man tror på. Hoppas det gick bra för er också idag.
    Tina

     

Post a Comment

<< Home