Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, September 18, 2006

Svamp och miljöträning


Vi är hemma igen efter en skön helg på landet. Vädret har varit toppen och i lördags fick båda hundarna följa med på en rejäl skogspromenad i koppel. Freddie hade stora problem med det för han sätter igång och jaga så fort vi kommer ut i skogen. Sabina luffsar med och har mest jobbigt med att Freddie far omkring. Visst skulle hundarna kunna springa lösa men Freddie lägger sig till med ett beteende jag inte gillar och Sabina springer mer än hennes ben klarar av. Hon fick gå lite lös när hon hjälpte mig att hitta kantareller. Vi hittade hela korgen full med kantareller och karl johan, mums. Den stora på bilden var faktiskt riktigt fin och hela foten gick att äta.

Efter lite vila hemma åkte vi ner till byn där det pågick marknad. Massor med folk och hundar så det blev bra miljöträning. Viltskadeföreningen hade med sig uppstoppade djur. Sabina har självbevarelsedrift och ryggade inför vildsvinet. Freddie han nosa intresserat och jag han precis stoppa honom från att markera på grisen. Jäkla hund.

På em tyckte jag att Freddie fått gå i koppel så mycket att han kunde få springa av sig. Vi gick ner till hallonsnåren nedanför stugan. Det är ett sankt område bevuxet med hallonsnår, brännäslor och div annan växtlighet. Jag gick med en tennisboll och kasta och plocka upp över hela ängen. I närmaste vänstra hörnet smög jag ut en annan boll. Vinden låg i ryggen och tanken var att Freddie skulle söka sig utifrån och in. Det tänkte inte Freddie som följde den bana jag gått och började genast leta i vänstra hörnet. Det tog inte lång tid innan bollen var hittad. Nästa gång får jag lägga bollen i sista hörnet eller längst ut.

Igår fick bara Freddie följa med till skogen och han gick lite lugnare nu när inte Sabina var med. Vi hitta mera svamp. Freddie fick vara ute och skrota medan vi andra jobbade med att vinterbona och klippa gräs. Vi var inte klara förän på em vilket gjorde att jag itne hann åka till jaktprovet. Tråkigt när det var så många som gjorde fina resultat. Grattis Hero,Loke,Brave,Plexus och Chealse till era pris. Hero och Chealse smällde till med 1:a pris, skoj!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home