Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, September 04, 2006

Hösthelg på landet!

Nu börjar det äntligen bli höst på allvar. Får man skriva så? Men faktum är att det nog är min favoritårstid. Lagom temeratur ute, allt börjar lugna ner sig och man förbereder för vintervilan. Vi har tillbringat en härlig helg på landet och man känner att det är så man skulle vilja leva sitt liv. Hundarna trivs verkligen och börjar alltid med att rejsa runt när vi släpper ut dom ur bilen. Sabina propsar på att vi genast måste gå ut i skogen men i fredags var det för mörkt när vi var klara med urpackningen från bilen. Lördag morgon regnade det så jag kunde med gott samvete ta kaffekoppen och fortsätta med boken jag lånat av Jill. Klickerträning heter den och är skriven av Morten Egtvedt och Cecille Köste. Den har verkligen upplukat mig och jag har fått mågna aha-upplevelser. Jag kan varmt rekomendera boken till alla som vill träna sin hund på ett roligt och inspirerande sätt. När regnet upphört tog jag med mig Sabina till svampskogen och hon markerade fint flera ställen. Hade sedan tänkt ge mig ut med Freddie men vi kom på att vi behövde lampor till rummet. Jag har länge saknat en läslampa och så hade vi tagit hem den fina lampan för att den inte skulle bli stulen. Vi åkte ner till byns loppis, hitta en snygg läslampa och en mindre snygg taklampa som får duga så länge. Dessutom fyndade jag en fåtölj ala 60-tal, tupperwareskålar att använda i hundträningen, en skytteväst och en sådan där vattenflaska med inbyggd skål. Totalt gick det på 350:-. Fåtöljen blev snabbt populär både av Filip och Freddie som turades om att sitta/ligga i den.
Efter lite snabblunch tog Niklas och jag med oss hundarna i svampskogen. Klantmatte hade glömt ta med koppel till hundarna så dom fick springa lösa. Det är inte Freddie van vid så han var helt tokig. Nog fick han motion alltid. Dessutom fick han med sig Sabina som helt glömde sina plikter att leta svamp. Det blev en skön långpromenad som sedan resulterade i mysig svamprensning med ett glas vin och sedan smaskig svampmacka till det. Livet är härligt!
Jag hade tagit fram spårgrejer men regnet började vräka ner så jag stoppa in allt i frysen igen. Meningslöst att dels blöta ner sig i skogen för att sedan upptäcka att spåret regnat bort. Det regnade hela kvällen och sedan på morgonen så det var nog klokt. Sabina var trött och hade ont i sitt ben efter allt spring i skogen så hon var nog inte ledsen heller. På söndagen hann vi med en kort skogstur innan vi åkte hem. På kvällen började jag praktisera det jag läst i klickerboken. Först så testade jag att träna apportering enligt en artikell i Canis som Fanny Gott skrivit. Det fungerade jättebra på båda hundarna och oj va skoj det var att träna på det viset. Med Freddie blev det flera pass medan Sabina tittade på mig som om jag inte var klok efter ett pass. Tog med mig klickern på kvällspromenaden med Freddie. Klickade varje gång han var i perfekt position vid min sida, klickade när han såg en annan hund vilket gjorde att han hade fullt sjå att gå brevid mig. Han fick självklart stanna och kissa med jämna mellanrum men han slöt upp nästan direkt vid sidan. Första hunden skällde han på och jag klicka flera gånger när Freddie tog kontakt. Andra hunden var han lös när den kom då stod han och titta en stund innan han vände sig mot mig. Tredje hunden tog han direkt kontakt med mig när den kom. Så snabbt gick det. Mot slutet av promenaden märktes det att han var trött och han fick gå lös och strosa sista biten. Han sov tungt resten av kvällen. Tänk att det går att trötta ut Freddie!

1 Comments:

  • At 10:04 AM, Anonymous Anonymous said…

    ohh vilken härlig helg! så skulle alla dagarna vara :-)
    Kul att ni är ute i svampskogen, vi är galna svampletare..hehe

    kram

     

Post a Comment

<< Home