Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, August 20, 2006

Nu börjar tränigen på egen hand!

Nu får jag börja planera och utvärdera min träning på egen hand. Det är nyttigt. Idag var planen för Sabina, inkallning med ställande med nya avståndet, kedja ställandet med apporteringen i lydnad och att börja träna transport med matskålar. Allt gick riktigt bra. Ställandet var perfekt i morse. Hon har sådant sug när jag tränar med matslålen. Efter tävlingen på lördag ska jag börja sätta skålen på andra ställen för att kvalitetssäkra momentet. Transportträningen utfördes i trädgården och efter en del vändningar slöt Sabina upp fint vid sidan och "sög fast". Då fick hon sitt varsågod. Efter middagen gick vi till skolan och körde kedjningen. Sabina satte sig före komado men ställandet var bra. Gjorde om direkt, belönade med klappar och gick över på apporteringen. Den gick bra sånär som att Sabina saktar in 2 m i från mig och börjar tugga. Jag låter det vara så länge, det var inte det jag skulle träna. Så träningen gick enligt plan.
För Freddies del hade jag planerat att kedja transport-söksignal-dirigering. Sen skulle jag testa att belöna med fläskben om han gjorde ett bra apportgripande utan tugg. Dessutom skulle den vara synlig i min hand. Det gick inte bra. La benet i skålen och bytte plats. Nu gick det perfekt och Freddie fick sitt ben. När jag skulle göra min kedjeövning så glömde jag godis till närsöket så det blev transporter och sidodirigeringar istället. Det gick bra så klart. Träna lite igen på kvällen med apportbocken och den tog Freddie utan krångel. Han fick tennisbollbelöning och så träna vi att inte tugga på bollen. Det var väldigt svårt. Man måste vara så snabb. Kom på att jag lyfte bollen samtidigt som jag sa tack vilket gjorde att Freddie släppte på handen istället för komandot. Svårt att vara så noga när det går så fort.

Igår var vi på bröllop utan våra hundar. Det var Niklas bror som gifte sig. Hundarna fick vara hemma med mormor. Det gillar dom nog för hon klagar att dom nosar så mycket. Gissar att dom får nosa fritt. Brudens syster hade 2 hundar. En vacker schäfer och en 4-månaders rottis. Åh så härlig valpen var. Precis lika busig som Freddie. Hon skulle bli tjänstehund och var redan igång med spårträning.

Imorgon börjar allvaret igen. Jag jobbar och barnen går i skolan. Nu får jag börja jobba hemma igen, rätt skönt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home