Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, August 15, 2006

Retrieverkurs dag 2

Dagen har varit väldigt jobbig för Freddie och mig. Vi har kämpat med en sak i stort sätt och det är apportgreppet. Men vi började dagen med att vi först fick göra en plan för dagen och sedan fick vi berätta inför alla och Eva hjälpte oss att sätta kriterier, vad vi skulle belöna med etc. Detta för att vi skulle få igång ett eget tänk. Sedan skulle vi jobba i 2 grupper. Själv hade jag bara som plan att jobba med apportgreppet och det gick inte alls. Gårdagens metod funka inte utan Freddie lärde sig bara att parera mina koppelryck och tuggade än mer frenetiskt. Eva kom till undsättning och vi började med att försöka få Freddie att fokusera på något annat så jag tog fram jeansbenet. Eva höll Freddie, gav dummyn när han var lugn och jag lekte med dragleksaken och skulle klicka när han var lugn i munnen. Funkade inte alls. Efter en paus kände jag att allt var hopplöst. Jag satte mig och kastade godis, la ut dummyn och han tog den och jag kunde licka. Testade igen men tugget kom tillbaka. Nu samlades vi och fick berätta hur det gått och sedan tog vi lunch. Efter lunch fick 2 hundar visa och sedan jobbade vi själv. Jag testade att belöna med en sidodirigering i skål en gång. Det gick bra och sedan tränade vi fotgående mellan godisskålar en stund. Vi fick visa och det gick bra en gång men sean börja Freddie tugga igen. Eva föreslog att jag skulle byta plats för att se om det kunde påverka. Efter 3 försök på oliga platser gav jag upp och satte mig och slappa. När Freddie var helt lugn la jag fram dummyn lite nonchalant och nu tog han den fint. Nu blev det bingo med godis och massa lek och bus. Gjorde om proceduren och det gick lika bra. Jag hade hittat problemet. Freddie stressar upp sig vid repetitioner och börjar därför tugga. Sista gången kunde jag till och med låta honom hålla en sekund innan jag klickade. Det var stora framsteg. Så här ska det tränas varje dag tills tugget är helt borta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home