Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, July 30, 2006

Labradorklubbens working test

Igår var det äntligen dags för labradorklubbens WT. Metrologerna hade lovat regn men det var fruktansvärt varmt och kvavt redan kl 6 på morgonen så jag kunde inte få in i huvudet att ta med annat än sommarkläder. Gummistövlar och regnjacka låg i alla fall i bilen redan och det var tur för när vi närmade oss började det dugga. Jag skulle vara funktionär på eftermidagen och det passade perfekt. Som funktionär får man glida före i kön till stationerna och det var verkligen lyxigt. Jag gick med Peter och Hermes. Regnjackan lämnade jag i bilen. Första stationen var ett närsök där 2 dummies skulle hämtas in. Sabina gick fint fot fram till starten och höll sig väl innom området och hittade snabbt sina apporter. Tyvärr tyckte hon dummiesarna var lite konstiga och la ner dom framför mina fötter. Typiskt att man får poängavdrag för en sådan skitdetalj. Men men, jag var mycket nöjd med hennes arbete. 11 poäng fick vi där. Nästa station skulle man gå med hunden fot fram till en pinne, sätta hunden och gå ut till en andra pinne och lägga dummyn, sedan gå till en tredje pinne som blev tredje hörnet i en triangel. Där skulle man kalla in hunden och sedan skicka på dirigering. Även här skötte sig Sabina även om avlämningen kunde varit bättre. Hon sackade lite på fotgåenedet tillbaka också. Här fick vi hela 16 poäng. Tredje stationen var en kombinerad markering och dirigeringsstation. Först skule hunden gå fot när en skytt gick framför. Nu blev det genast mycket svårare för Sabina att hålla positionen. Ett skott sköts och en dummy kastades 50 m ut. Den plockade Sabina utan problem. När hon var påväg tillbaka lades en dummy ut på samma plats och ett nytt skott sköts (tror jag). Det skulle in som en dirigering. Sabina sprang rätt på men var sedan tvungen att kolla in kastaren lite. Hon gick tillbaka självmant och sökte på mitt komando, hitta och kom tillbaka. Nu fångade jag dummyn i farten men vi fick nedrag då jag fick säga åt henne många gånger att hålla sig vid sidan. Den domaren är extra nogran med sådant, det vet jag. 14 poäng fick vi för det.
Fjärde stationen var en enkelmarkering och den gick som smort. Kan inte se något som gick fel där. Möjligtvis min handbollsräddning av dummyn och att Sabina slarvade iväg lite under fotgåendet. Det gav 18 poäng och alltså bästa rutan. Sista stationen var en slags walk-up där vi fick sekundera Peter och Hermes. Vi gick bakom utan koppel och Hermes fick en markering uppe i en stening slänt. Han fick jobba länge och det var såklart jobbigt för Sabina. Jag försökte visa med hela kroppen att den var vi inte intresserad av och det funkade. Sen fick Hermes en dirigering och nu började Sabina tycka att det var orättvist och slapp ur sig ett litet suckande gnäll. Sen bytte vi plats och det var Sabinas tur. Markeringen fick även hon leta en stund efter men hon höll sig bra innom rätt område så jag lät henne hållas. På dirigeringen vek hon av mot slänten där markeringen varit men jag blåste stopp och hon lydde mina dirigeringar och jag fick tillbaka henne till rätt område. Det var jag nöjd med men domaren skällde på mig att jag skulle blåst stopp på henne tidigare. Ja det hade hon rätt i och det fick vi avdrag för. Lite hårt med bara 11 poäng men domaren dömer.

Totalt fick vi ihop 70 poäng och först fattade jag inte hur bra det var. Men när Åsa och Kristian häpnade och sa att det var ju bara några futtiga poäng från prisplats insåg jag hur bra det var. Vi hade faktiskt hamnat på den övre delen av poänglistan! Tänk att vi kan! Jag som har tänkt att det nog inte blir så mycket sådana här tävlingar för vår del fick faktiskt tänka om. Nu är jag faktiskt sporrad att ta tag i det här med fotgåendet och kanske starta på ett prov i höst.

Kompisarna gick det också bra för. Peter som inte hade tänkt starta alls fick 63 poäng vilket också är mycket bra. Lena med "lilla" Brave lyckades få 75 poäng vilket är strålande för en hund som inte ens är året fyllt. Pint startade i elitklass och hade också gått bra. Maria och Nova missade jag att fråga då jag fick brått hem, genomblöt som jag var.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home