Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, July 03, 2006

Nu tar vi paus!

Idag åker vi till landet så det kommer inte skrivas något på bloggen på ett tag. Men det är väl ingen som sitter inne vid datorn när det är sommar och sol ute. Jag har i alla fall anmält Sabina och mig till ett WT och ett lydnadsprov direkt när vi kommer hem igen så vi kan inte ligga på latsidan under semestern. Man tror ju att när man är ledig ska man ha all tid i världen att träna hundarna men så är det så skönt att bara gå i skogen eller åka och bada. Men det ska vi göra också och 10 min träning per dag räcker faktiskt. Jag håller på att träna rutan med Sabina och då får hon sin matskål på morgonen placerad mitt i rutan av koner. Så sätter jag henne utanför och säger rutan och då rusar hon in och äter. Gör jag det här varje dag borde det till sist fastna tycker jag. Sabina är också en hund som lär sig snabbt om hon bara begriper vad hon ska göra. Sen får vi underhålls träna de övriga momenten och slipa på fotgåendet. Det har vi gjort varje dag hitills.
Freddie tränas i avlämningar av allt möjligt. Inne går det bra men inte i trädgården. Men vi ska på svindyr Eva Bodfält kurs i augusti så då ska vi väl ha något att jobba med :-). Vi tränar mycket fotgående och det börjar bli riktigt bra nu. Visselsignalerna jobbar vi med och dirigering med matskål och godis.
I förgår var vi och hälsa på farmor och farfar (barnens alltså men hundarna är ju också barn). Det är alltid uppskattat och svärfar som har lider av en stroke blir glad av hundarna som älskar att pussa och tigga godis av honom. Vi tog en promenad med svärfar i rullstolen och Freddie skötte sig så bra. Sabina däremot låg på längsframme i kopplet hela tiden och det blev bara ett enda tjatande med henne. Säger man till på skarpen lugnar hon sig en stund men är snart där igen. Inte kan man säga till för hårt heller för då tar Freddie så illa vid sig.
Igår var vi mest i trädgåden och mot kvällen när man orkade företa sig något så blev Freddie jätteglad att det äntligen blev aktivitet. Han fick vara med när jag rensa ogräs på framsidan och låg snällt och titta trots att det gick förbi folk som prata med oss. Men sedan börja jag plantera på baksidan och då måste varje jordkoka masakreras. Vem behöver jordfräs och kompostkvarn?

Ha en skön sommar alla som läser här så återkommer jag i augusti.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home