Labradorerna Sabina & Freddie

Saturday, June 10, 2006

Träning hos Anita Norrblom!

Några av oss i träningsgänget har varit iväg till Anita Norrblom som har kennel Thorsvi. Det var en givande dag och också den första sommardagen vilket gjorde att Sabina var rätt däckad. Vi började med lite prat om våra hunar och om hur Anita tänker. Sedan pratade hon en hel del om hur man ska träna unga hundar och jag fick visa vad Freddie kunde. Först skulle han gå fot och det måste jag erkänna fattar han inte. Han går alltid vid min sida men säger jag "här" som är mitt jaktfotord så vet han inte vad det betyder. Fick tips på hur jag ska träna och han fattar väldigt snabbt. Tror inte det blir några problem. Freddie är så pass gammal nu att jag måste börja ställa vissa krav och det är som jag tänkt också. Sen fick han visa sin stadga och den var INTE BRA! Jag som tycker att det är hans paradnummer och han sitter så snällt när jag går ut och bollar med dummy när vi är hemma. Nu sa jag visserligen inte något men när Anita kasta dummyn gick det inte att få kontakat med Freddie. Han var helt fixerad vid dummyn. Så nu har han apporteringsförbud och ska bara träna passivitet, stadga, fot och avlämningar. Detta måste sitta som berget innan vi börjar träna. Däremot kan jag träna linjetag och moment med godis ungefär som jag gör idag. Som Anita uttryckte det har Freddie en STOR, STOR motor och jag har en liten, liten broms. Men hon trodde han skulle bli en mycket bra apportör om jag bara tar det lugnt. Och det har jag ju hitills gjort så det känns bra.
Freddie fick hoppa in i bilen och det ville han inte. Han har börjat vägra och spjärnar emot när jag lyfter in honom. Sabina fick komma ut och var mer än uppvarvad. Helt omöjlig att få att gå fot. Vi gick bort till en väg och skulle träna att inte byta dummy. Det har inte Sabina problem med så jag skicka henne utmed vägen och Anita la ut dummies som hon sprang över på tillbakavägen. Hon noterade att dom låg där men inget mer, duktig tjej! Nästa övning var stoppsignal och vi fick skicka på ett linjetag, sen en gång till men blåsa stopp. Sabina stannade faktiskt direkt och kanske var det för att jag dels bestämt mig för var hon skulle stanna/jag blåsa och dels bestämt mig för vad jag skulle göra om hon inte stannade. Däremot stog hon kvar och titta på dummyn utan att titta på mig. Jag blåste igen och när hon titta så skicka jag på ut. Det jag kan göra är att blåsa inkallning och stopp igen så hon verkligen vänder om mot mig. Anita påpekade också vikten av att träna hunden att tåla många stoppsignaler. Något att tänka på.
Nu var vi hungriga och tog rast för lunch. Lilla Spejs fick komma ut och passa på att förse sig både med mitt kaffe,som inte var gott, och Sabinas godis som smaka bättre. Matglad tjej det där.
Efter lunch gick vi ner till vattnet för vattendirigering. Sabina höll på och valde väg som vanligt och det måste jag bli noga med att stoppa. Hon fick först enmarkering och sen la Anita ut en dummy på samma plats. Det gick inte utan Anita var tvungen att plaska lite med den men då hämta Sabina den direkt. Stanna och titta på duktiga Jill och Eizor och det var riktigt kul att se hur bra kontakt och avlämningar dom hade. Det har hänt grejer. Sen var jag tvungen att rusa för att hinna vinka av Vanessa som skulle på bal.

Idag har jag varit och skjutit med Peter. Vi testade markmål och det gick ganska bra. Passa på att skjuta älg också när vi ändå var där. Det gick också bra när man fick ha stödpinne. Hade bra träffbild men lite för lågt. Tänker inte skjuta upp för högvilt ännu ialla fall så jag hinner öva lite till.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home