Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, June 01, 2006

Efter kursen

Efter Rogers kurs har vi tagit det väldigt lugnt. Sabina är mycket lugnare och mer harmonisk, det har speglat av sig på allt vi gör. Hon är också med på ett annat sätt. Jag har endast tränat lite lydnad med henne och så ut- och sidotecken med korv. Det tycker hon är kul och sträcker upp sig när jag blåser stopp. Jag gör så att jag sträcker upp handen med en bit korv i till ett stopptecken samtidigt som jag blåser. Sen för jag armen i en pendlande rörelse och kastar korven över Sabina samtidigt som jag säger ut. Då vänder hon på en femöring. När hon hitat korven står jag med en bit korv i handen på det viset jag vill ta emot henne i apporteringen. Den här övningen fick vi tips om på Rogers kurs och Sabina tycker det är jättekul. Jag gör samma sak med Freddie som också gillar den men han är mer okoncentrerad och tröttnar fortare. Efter sitt spår var Freddie väldigt lugn och harmonisk men nu har han gått tillbaka till ökad aktivitet inne. Jag mitt nöt tänkte då att vi skulle jobba lite så han fick träna lite apportgrepp och det gick inte alls. Freddie tuggade och for runt. Det är ju klart. Jag har just fått intrummat att hunden ska vara lugn innan man börjar träna och så gör jag tvärt om. Han behöver naturligtvis gå en lång promenad innan vi börjar träna. Nu var han fortfarande uppe i varv när jag gick hemmifrån och hade hittat på bus när han var ensam.
Ikväll ska vi skjuta hagel igen och det ska bli jättekul!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home