Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, May 30, 2006

Kurs Stadga & Tyst

I lördags åkte jag och Sabina iväg till Färingsö för kursen Stadga & Tyst med Roger Markström. Innan kursen hade vi fått räkna upp 15 situationer där våra hundar gick upp i stress eller betedde sig på ett icke önskvärt sätt. Sedan fick vi rangordna problemen. En vecka innan kursen ringde Roger upp och vi pratade igenom det vi skrivit och jag fick lite tips på vad jag kunde göra åt en del av problemen men även på roliga övningar. Detta gjorde att Roger kände våra hundar rätt väl när vi träffades "live". Vi var 6 stycken, 4 labradorer och 2 flattar. Dagen började med att vi satt och fikade och pratade. Roger berätatde mycket om hur han tänker i hundträningen och kom med olika tips på hur vi kan och bör lägga upp vår träning. Fika är det som går igen som en röd tråd. När hundarna lugnat sig och gett upp hoppet om att det skulle hända något kul gick vi gemensamt ner till ett fält. Hundarna skulle gå fot. Väl där satte vi oss igen och pratade igenom vad vi skulle göra för övning och varför. Nu fick vi order om att så fort ens hund pep eller lät skulle vi genast ta den och gå fot 150 m bort och tillbaka. Detta skulle göras vare sig vi satt och fika eller var igång med någon övning.

Första övningen blev det Danske Brukspröve som alla som ska starta på prov måste göra. Man går med hunden lös och fot 25 m rakt fram, 25 m åt vänster, 25 m åt höger, 25 m åt höger. Fot får man säga när man startar. Hunden ska sättas och man återgår till utgångspunkten och kallar in. Ingen dum idé tycker jag av Danskarna. Många hundar på prov brister just i fotgående och stadga så då skulle man kunna sålla bort dåligt tränade hundar och få fler platser på proven. I alla fall så gick Sabina och nosa, släpa och i sin egen värld. Mycket pga att jag alltid blir så himla stel och konstig när jag ska "agera" inför andra. Inkallningen gick ialla fall bra. Jag fick göra om springande samtidigt som jag småprata med Sabina. Nu blev det en helt annan kontakt och det var KUL!
Nästa övning blev att gå på linje med en dummy i handen. Minsta pip fick vi ut och gå och vi startade inte förrän alla var på plats. Och vi fick minsan ut och gå. Väl tillbaka och efter inväntan av de övriga som pipit ur sig starta vi och Sabina höll sig tyst och på plats hela vägen. Väl framme fick vi lägga dummyn framför oss och vända och gå tillbaka. Nu kom det ett gäng lösa skällande hundar som skrämde hästarna i hagen varpå Sabina gjorde utfall. Det blev till att gå iväg. Vi var några till som fick bilda en egen linje och gå tillbaka för att plocka upp dummyn igen. Som belöning fick Sabina bära tillbaka den. Vi gjorde om samma övning igen och nu gick det bättre. Efter det prata vi lite och gick sedan ner till sjön där det bjöds på grillad lammkorv.
Efter lunch fick vi stå på linje och titta när Roger och en tjej till gick och kastade dummies omkring sig. Här blev det några promenader till när Sabina m fl pep uppfodrande. Vi gick alla bort till jakttornet som var dagens mål vid alla promenader. Därifrån fick vi gå baklänges med pipan i munnen och blåsa inkallning-stopp-inkallning-stopp, allihop på en gång för att lära hunden att lyssna på MIN pipa. Trodde att Sabina skulle ledsna direkt men hon kom så snällt och stanna på stoppsignalen massor med gånger.
Framme vid ryggsäckarna så fick vi nu sitta medan Roger och den andra tjejen kastade dummies omkring sig. Dom lämnade en kvar. Nu fick hundarna turas om att söka efter den medan vi andra tränade in signalerna genom att sitta och vissla och mata med godis. Sabina klarade det galant och hittade sin dummy. Letade dessutom lugnt och metodiskt. Efter lite prat och fika :-) så fick vi göra lite övningar på varsina håll. Jag gick ut och la ett långt linjetag utmed en fårstig. Sabina stannade av men fortsatte framåt när jag ropa ut. Efter ytterligare vila/fika gick vi tillbaka till bilarna. Först gick vi på linje och Sabina var så lugn. När vi stannade och Roger prata en stund somnade nästan Sabina. Sista biten fick vi gå fritt. Vid bilarna satt vi och avslutningspratade och Sabina la sig till sist på sidan och sov. Härligt att se. Det var en härlig dag med många insikter om hundträning. Jag kan verkligen rekomendera Roger om man har problem med en stressad hund. Hemresan var såklart lugn men det bästa var att när jag stannade bilen satt Sabina helt lugnt och vänta på att bli utsläppt. Det händer aldrig utan hon trampar alltid runt och gnäller hur trött hon än är. Jag tycker också att hon varit mycket lugnare hemma och på promenaderna också. Nu ska vi träna efter denna modell med mycket fika och avslappning.

Som uppföljning till kursen ringde Roger upp någon dag senare och gick igenom vad han sett på Sabina och hur han rekomenderade mig att träna vidare. Jag fick lite flera roliga övningar som vi ska göra innan de andra kommer om vi tränar i gruppen. Sen ska Sabina och jag göra övningar med neutrala signaler. Sabina ska lära sig att ha fokus på mig och att VI jobbar ihop. När det här funkar bra kan vi kanske göra någon övning med de andra. Men övningarna med andra ska vara lätta och utan konflikter. Så här ska även Freddie tränas och absolut inga markeringar.
Roger har verkligen tagit sig tid och engagerat sig i båda mina hundar. Jag är övertygad om att vi kommer tillrätta med Sabinas stress och att Freddie kommer fortätta ha en sansad inställning till arbete.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home