Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, May 19, 2006

Hagelskytte!

Igår var Peter och jag iväg på hagelskyttekurs. Oj va kul det var. Så kul att vi bokade in en omgång till. Niklas blev också sugen men kan så klart inte den dagen vi bokade. Kanske åker vi dit på öppet hus. Idag är man rejält öm i armarna. Det är jobbigt att stå och sikta. Ett litet blåmärke har jag på armen också. Konstigt för när man sköt märkte man ingenting. Det var en härlig kännsla när man fick till en perfekt anläggning och träffa så lerduvan gick i småbitar. 10 var jag hemma och helt utsvulten. Ingen mat fanns det kvar så det fick bli yogurth och müssli framför tvn. Fastna framför kvalet till melodifestivalen så det blev sent i säng. Hade varit rätt kul och Carola inte gått vidare faktiskt men nu gjorde hon det så man får väl sitta och heja på lördag.

I morse var det promenad med båda hundarna igen. Det behövs tränas på. Sabina går perfekt, det vankas ju korv. Även om jag släpper lös henne går hon där snällt vid sidan för att inte missa något. Freddie han blir väldigt fladdrig och drar i kopplet. Så vi kommer inte långt. Konstigt nog så när jag byter så Freddie får vara lös går även han perfekt vid sidan. Kan någon förklara detta. Det kom förbi en hel skolklass med tonåringar så det blev väldigt bra träning att sitta still och titta.
Idag ska vi fortsätta med klickerträningen av apportering. Kriteriet är fortfarande att Freddie ska stå still med dummyn i munnen utan att tugga, har lagt till att han ska stå framför mig också. Och han kommer in även om dummyn hämtas längre bort. När det här sitter ska jag lägga in längre hållande och även att han står rakt framför mig. Nu står han lite hursomhelst.

4 Comments:

  • At 11:20 AM, Anonymous Anonymous said…

    Visst är det kul att skjuta lerduvor!! Längtar till jag själv kan göra det igen, d.v.s när min nacke är reparerad igen. Lycka till med din jägarexamen och ha en skön helg!

     
  • At 12:00 AM, Blogger Tina said…

    Tack Britt!
    Ikväll är det övningsskrivning och usch va svårt det är med alla fåglar och kalibrar. Hoppas din nacke blir bra snart.
    Tina

     
  • At 6:13 AM, Anonymous Anonymous said…

    Lycka till nu på skrivningen ikväll. Det går säkert bra!
    Håller tummen ;o)

     
  • At 10:58 PM, Anonymous Anonymous said…

    Och det gick ju bra hörde jag!
    Vad skönt :o)
    Peter och du får förhöra varandra på vägen ner till Länghem så kommer det bli kanonbra till på tisdag då "skarpa" provet är!

     

Post a Comment

<< Home