Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, May 01, 2006

Dirigeringsträning

Så var det första maj och en blåsig dag. Imorse somnade jag om efter att hundarna fått mat och rastat sig själva i trädgården. Det blev lite sent igår. När jag piggnat till och fått i mig lite frukost tog jag med mig hundarna i bilen och åkte till Ågesta ängar. Innan jag åkte hade jag suttit hemma och planerat hur jag skulle lägga upp övningarna. Det märktes helt klart att Sabina måste tränas i att lyssna på mina signaler i lördags så jag gjorde så här. Först tog jag med mig Freddie och gick ner och gömde 4 dummies i en rad vid sidan av en stig ca 2 m ifrån. Sen gick jag upp och la 3 dummies i en skogskant för att skicka på linjetag. Freddie fick träna lite sitt, stanna kvar, närsöksignal och att gå fint i koppel trots spännande dofter. Sen bytte jag hund. Sabina var så igasen och gnällde att jag satte mig på en trädstam för att vänta ut henne. När hon var tyst gick jag iväg och släppte henne lös för att värma upp. Hon fastna genast i en doftfläck och reagera över huvudtaget inte på min inkallningssignal. Jag gick dit och sträckte upp henne, gick tillbaka och gjorde om. Nu lyssnade hon fint och jag gjorde om samma sak efter en stund för att testa. Blåste stoppsignal och kasta boll rakt på Sabina när hon titta upp direkt. Det här funkar så bra men jobbar hon så kopplar hon inte att hon ska titta på mig. Gjorde en sista repetition av söksignal genom att gömma en boll och blåsa söksignal när hon skulle stoppa ner näsan. Det funka bra. Gick ner till linjetaget och skicka från 20 m. Sabina sprang rakt på men eftersom hon fick en dummy direkt i näsan så reagerade hon inte på stoppsignalen och jag gick över till söksignal. Nu tänkte jag vara listig och inte skicka henne till samma ställe igen så jag försökte skicka åt vänster men det gick inte Sabina med på så vi fick bråka en hel del innan hon gjorde rätt. Blåste stopp och då stannar hon men tittar åt helt annat håll än på mig. Jag satte henne ner så fick hon sitta där en stund och fundera över sina synder ;-). Skicka på sidotecken och nu gick hon direkt. Hämta den sista själv. Gick ner till stigen och skicka på linjetag, blåste stopp och nu stanna Sabina direkt. Skicka vänster och hon hitta en dummy. Skönt att det lyckades! Jag hämtade resten själv eftersom det gick så bra och Sabina upptäckt att det låg flera dummys där. Bestämde att träna stadga och Sabina fick gå fot medan jag gick sakta framåt. När hon drog sig framför flappa jag till henne med kepsen och sengick hon fint fot medan jag kasta dummies ochhämtade själv. När hon varit stadig och satt sig ner varje gång jag stanna fick hon hämta. Testade också att välja vilken som skulle hämtas och det gick bra. Till sist fick hon hämta en som vi lämnat långt bakom på ett linjetag.
Nu tyckte jag att Sabina hade eneri kvar ochatt jag dessutom måste uthållighetsträna henne så jag gömde 3 dummies på en strandäng varav en i vattenkanten. Sabina leta jättebra och hitta snabbt alla 3. Nu var jag jättenöjd med dagens träning så vi gick tillbaka till bilen. Jag vet inte om det är bra att träna så många olika moment men Sabina tröttnar fort om man tragglar samma saker och jag ville få henne att jobba länge.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home