Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, April 27, 2006

Träning med laget!

Igår hade vi träning med vårat SM-lag. Tyvärr kunde inte Lena vara med men 4 av 5 var inte helt fel det heller. Vi åkte ner till Södertälje där jag brukar jaga och man kan träna ostört och panga som man vill. Våran 5:e medlem Uffe tränade vi med första gången. Peter hade med sig bumper boy, en fjärrstyrd apportkastare, som han fått låna av vår uppfödare. Sabina var alldeles uppe i limningen och skulle överhuvudtaget inte träna men jag kände att vi var så illa tvugna. Hon satt och skällde i bilen så jag tog ut Freddie istället en stund tills hon kunde vara tyst och medan vi diskuterade träningsupplägget. Vi började med enkelmarkeringar till alla hundar men Sabina shabbla helt bort sin första pga att hon var så stressad. Försökte dirigera men det var ju dömt att misslyckas i det tillstånd hon befann sig i och det sluta med att jag fick hämta den själv. Gjorde om och nu spikade hon apporten. Fortsatte med en dubbel som också spikades så jag var nöjd. Sabina är en duktig markör om hon bara kan koncentrera sig.
Efter det här så bestämde vi oss för att träna dirigering och Helene la ut flera dummies på en udde. Sen sköt Peter med apportkastare och Helene kastade en störning i buskarna. Sen skulle vi skicka på linjetag till udden förbi busken. et gick inte alls med Sabina och jag tror helt enkelt avståndet var på tok för långt för henne. Hon vek av för tidigt och dessutom mot några dofter uppe i skogen. Hämta in henne och prova att skicka om lite närmare. Det gick itne heller så jag kalla in igen och skicka ännu nämare. Nu gick det spikrakt och hon sökte bra. Skicka en gång till efter att ha backat lite och Sabina spikade även den. Jag ville köra en till men blev avrådd av träningskompisarna. Det är suveränt att ha folk med sig som får en att sansa sig så att man sluter med en lyckad övning. Efte det här var jag nöjd och Sabina fick vila i bilen medan Freddie fick komma ut och sträcka på benen.
Jag måste säga att jag blir mer och mer tveksam till hela den här lag-SM idén men har man gett sig in i leken så får man ro den iland, eller hur det var :-).

Imorse tyckte jag inte Sabina behövde så lång promenad, hon ska vila idag inför WT imorgon. Jag tog med båda hundarna och nu går det riktigt bra. Båda går fint i kopplet men Freddie vet inte riktigt vad han ska göra när jag stannar och Sabina sitter där han brukar sitta. Men det ger sig. Släppte först lös Sabina en stund som fick lalla runt medan jag och Freddie träna sitt med pipa och kontakt. Jag kopplade upp och sen fick Freddie komma lös. Träna lite inkallning med muntlig signal. Den sitter inte lika bra som pipan så jag fick harkla mig lite. Satte Sabina och gick bort till Freddie, satte honom också och gick bort till Sabina. Båda var duktiga och satt kvar trots att jag belöna den andra hunden. Det här ska bli grunden till att träna hundarna separat. Sen gick vi hem och jag var nöjd med den lilla träningen vi gjorde.

2 Comments:

  • At 7:49 AM, Anonymous Anonymous said…

    Vi måste se till att samla ihop oss och köra lite lydnad och stadga innan varje träningspass som Lotta föreslog. Sabina går ju också upp i varv när det börjar lite stökigt. Du är en klippa till träningskamrat som i rätt tid avrådde mig att "bara testa en" markering med Eizor vilket ju hade kunnat vara förödande för vår lyckade träning innan. Det är härligt med goa träningsvänner som man kan lita på ;o)
    Vi ses i morgon!
    Kram

     
  • At 6:25 AM, Blogger Tina said…

    Vad har man annars träningskompisar till. Ja nu ska vi ta tag i det här med pipet och gnället!
    Tina

     

Post a Comment

<< Home