Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, April 06, 2006

Att backa kan föra en framåt!

Ja så är det. Jag har backat ordentligt i träningen med Freddie och i princip börjat om från början. Vi går korta valppromenader där vi gör enkla övningar som sitt, stanna kvar nära mig, godissök och motivationsinkallningar. Dessutom har jag slutat att irritera mig över att Freddie är så nosig och hela tiden ska gå längst fram i kopplet. Ja allt detta gör att Freddie söker mer kontakt och att vi har roligt tillsammans. Det har helt enkelt varit för mycket krav från min sida. Det är klart när man ska miljöträna och göra en massa saker. Nä det är bättre att ta det lugnt.
Apportgreppträningen med klicker går däremot inte frammåt. Det är nog inte rätt metod för Freddie för han blir alldeles i gasen och börjar bolla och fara runt med dummyn. Ska fundera ut en bättre metod.

Sabina och jag har kört lydnad. Idag tränade vi fritt följ med bara omklappning som belöning. Jag gjorde ett läggande som var helsnyggt och då blev det ostbelöning. Kom på igår att vi måste träna fjärren så det blev nästa moment. Behövligt för Sabina satte sig inte upp först utan jag fick komendera om. Sen la hon sig ner igen. Men efter några växlingar var jag nöjd och bröt. Men vi får träna mera på det. Avsluta med inkallning men då kom Olle springande. Sabina var duktig och satt kvar men inkallningen blev trög. Hon stanna i alla fall bra. Gjorde om en slät inkallning och belöna med bollen. Nu börja Sabina tycka det var kul men med Olle springande runt oss så valde jag att bryta.

Jag tycker det är lite märkligt att folk som ser att man tränar inte går förbi med sina hundar utan ställer sig och tittar med hunden springande fritt. Nu är det allmän plats men lite hänsyn kan man ta. Det är som om inställningen är at tjag bara håller på att aktivera Sabina och att det inte är så viktigt. Samma sak när jag var ute med Freddie idag. Då kommer labben Lisa med matte i släptåg. Jag väljer att vänta på behörigt avstånd så att dom kan passera men då släpper hon fram hunden till oss i flexi! Ja Freddie trassla så klart in sig och jag är skräckslagen för vad som kan hända. Lyckas få loss honom och lockar honom med mig. Han är verkligen duktig Freddie och jag sätter honom brevid mig med ett stanna och där sitter han tills Lisa kommer fram igen. Man kan undra hur folk tänker. Nu sprang jag direkt därifrån och koppla upp Freddie och gick hem igen. Glad att inget hände och att Freddie kom så fint på inkallning. Arg på mig själv som inte säger ifrån fast samtidigt vill jag koncentrera mig på Freddie och då kan man inte diskutera med andra.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home