Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, April 05, 2006

Lyckad träning på Tyresö BK

Igår var Sabina och jag iväg till Tyresö BK för att träna lydnad. Freddie fick stanna hemma för jag behöver lite kvalitetstid med Sabina om vi ska komma någon vart. Det uppskattades och Sabina var så lugn men förväntansfull. Drog inget i kopplet på väg till planen utan gick med stor uppmärksamhet på mig. Bara när hon fick syn på Tindra och Indra glömde hon bort sig.
Jag värmde upp med lite fotgående men det var väldigt blött och geggigt och dessutom var det något som doftade gott. Men efter en konstpaus och sitta och ha tråkigt gick det bättre. Testade läggandet under gång också men första gången stog Sabina kvar. Gjorde om och nu insåg hon att hon måste ner i blötan. Gjorde en gång till för att bekräfta. Éfter det tränade vi inkallning med ställande. Idag var det full fart och tvärnitar. Jag körde 3 på raken med samma goda fart och ökade avståndet lite varje gång. Sista gången tog Sabina några steg. Efter lite vila så ställde jag upp rutan. Det gillar Sabina. La godis på musmattan i mitten och skicka med rutan. Sabina vet precis och springer in till mitten med bra fart. JAg springer efter och belönar med mera godis. Sen får jag vara snabb med att gå tillbaka för annars börjar Sabina apportera musmatta eller konerna. Vi körde i 2 omgångar med lite olika avstånd och vinklar. Det gick bra allting. Lånade en jätteapport av Fransan och träna apporteringen. Det var lite dålig fart in så jag sprang bakåt och fick bättre fart. Men jag måste säga hit för att få Sabina att sitta i position. Det blir DK på täving. Appropå täving så är det träningstävling på Tyresö på söndag. Funderar på att ställa upp för att testa av var vi står i träningen. Det känns som om vi är nästan klara. Vi borde få pris i alla fall.
Ja men åter till träningen. Efter att ha imponerats av duktiga Tindra som klarade stegen galant för första gången så var det platsliggning med skott. Det har vi aldrig testat. La Sabina i blötan och gick ca 20 m ifrån henne. Sen ljöd 4 skott bakom hundarna. Sabina rykte till lite på första men sen reagerade hon bara med lite uppmärksamhet. Vet inte hur länge hon låg men det kändes som ca 5 min. Var så nöjd med detta. Nästa gång ska jag gå och gömma mig.
Med detta avslutade vi träningen och gick in i stugan och fikade. Sabina låg ganska lugn på golvet hela tiden. Bara är det kommer in någon måste hon upp och kolla.
Sen åkte vi hem. De andra hundarna busade på ängen men både Sabina och jag var trötta och hungriga så vi struntade i det.
Det bästa med kvällen var att det var ljust under hela träningen. Helt underbart.

1 Comments:

  • At 1:10 AM, Anonymous Anonymous said…

    vad bra! nu kan jag kommentera :-)
    Sabina var jätte duktig igår, ni har ett jätte fint ställande med inkallning, så nu får ni bege er ut och tävla :-)

    kram

     

Post a Comment

<< Home