Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, March 22, 2006

Träning på Tyresö BK

Igår var vi iväg till Tyresö BK. Kom iväg sent då jag var tvungen att ordna middag till barnen innen jag åkte. Ibland måste familjen komma i första rummet :-). Nackdelen med Tyresö BK är att parkeringen ligger en bit från planerna och därför så tog jag med mig båda hundarna. Det var snorhalt och båda 2 drog som hästar så det blev att börja med att lugna ner dom. Sabina fick gå fot hela vägen men Freddie for omkring och skulle nosa på allt. Han springer som en spanniel framför benen och det är rätt irriterande. Sabina var duktig som höll sig vid sidan och i och med att Freddie drog i kopplet och jag stannade varje gång fick hon massor med belöning, typ vartannat steg. Väl framme var det Johanna och Fransan som var på plats. Jag band upp Sabina som fick träna på det medan Freddie fick kontaktträna. När Sabina satt lugn gick jag och belöna henne också. Johanna hjälpte mig med att hälsa träna så att vi satt still och hon kom mot oss men det gick inte alls. Närmare än 2 meter kunde hon inte gå utan att Freddie hoppa mot henne. Så var det dags för gemensam platsliggning för alla som ville. Jag fick ta båda hundarna och Sabina la sig snällt trots att Freddie for runt henne. Och trots att jag tog med honom bakom planket låg hon stadigt kvar. Bara när 2 minuter gått och några gick tillbaka satte Sabina sig upp men la sig igen när jag titta fram och sa till henne. Efter 3 minuter gick vi tillbaka och hon låg kvar tills jag sa sitt. Jätteduktigt med nya hundar, ny plats, mörkt ute och Freddie som jättestörning. Nu känns det momentet som tävlingsklart och vi ska bara få ordning på inkallningen så ska jag anmäla oss. Om vi nu hinner tävla lydnad. Helt plötsligt ramlar det in roliga aktiviteter och kurser inom jakten.
Jill och jag ska gå kurs för Roger Markström för stressade hundar och så har vi bokat in en träningsdag med Anita Norrblom. Helene har hittat en massa roliga kurser och inofficiella jaktprov + att jag anmält oss till dummyjakt och WT. Det blir helt klart lydnaden och viltspåret som får stå tillbaka igen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home