Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, March 21, 2006

Idag gick det bättre!

Idag bestämde jag mig för att lyckas med övningen som gick så snett i söndags. Men jag började med att lägga ut dummyn på vårat vanliga ställe utan att Sabina såg. Gick runt fältet och skickade idag snett. Sabina sprang perfekt rakt på målet och det var så kul att se att den här övningen äntligen fungerar som jag tänkt. För 3 veckor sedan skickade jag snett när Sabina sett att jag lagt ut en dummy och det gick inte alls. Nu klarade hon en blind. Nu ska jag fundera på hur jag ska gå vidare med den här övningen. Kanske lägger jag ut 2 imorgon. En synlig och en dold. Sabina fick gå vid sidan och så la jag ut dummyn på stigen och skicka på ett långt linjetag. Det lyckades också bra och jag belöna med att blåsa stoppsignal och skicka dummyn som hon fick nästan knalla efter. Jag ropar JAA samtidigt som jag kastar eller strax efter den landat. Nu kände jag mig redo för övningen som gick så snett i söndags och jag försökte vara mer pedagogisk idag. Sabina fick gå vid sidan och jag blåste stopp där hon ska stanna. Kasta dummyn till sidan, gick några meter och skicka på sidodirigering. Nu var det dags att testa om min pedagogik fungerade. Satte Sabina och gick och kasta ut dummyn igen på samma ställe. Kastade också en snökoka på stigen som jag skickade Sabina mot. Nu sprang hon så klart mot kokan och då blåste jag stoppsignal. Nu fick jag äntligen rätt reaktion och berömde. Skicka på sidodirigeringen som Sabina tog direkt. Åh va skönt att det äntligen lyckades. Nu blir nästa steg att klara detta utan snökoka.

Freddie fick också träna lite i morse. Vi tränar att gå vid sidan och jag lockar med godis. Sen band jag upp honom vid ett träd och gick ut och gömde hans snörboll. Freddie är jätteduktig och sitter lugn och uppmärksam. Han fick komma loss och med ett JAA sätta igång och leta. Jag håller mig inom en 2*2 m ruta och det är ingen match för honom att hitta. Däremot är snön för hård så vi får hitta på något annat snart. Efter lite bus med bollen koppla jag upp och la bollen på stigen. Vi gick några meter, vände om och så skicka jag som ett linjetag. Efter lite mera bus gick vi hem.

Det var kurs igår också men vi hade vikarie. Inser att vi haft en väldig tur med vår lärare. Tråkigt att det var just fågeljakten som det var vikarie på för det är ju det jag är mest intresserad av. Det blev mest att titta på film och så genomgång av hagelbössan. Peter och jag gäspa ikapp på hemvägen. Igår var det extra skönt att få skjuss hem till dörren.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home