Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, March 01, 2006

Snö, snö och mera snö!

Idag vräker snön ner igen, det börjar bli väldigt tröttsamt och morgonpromenaden blev jobbig. Får väl trösta mig med att man i alla fall får motion. Idag träffa Sabina och jag en jack russel som hett Kilo. Sabina ville leka men han var inte särskilt intresserad. Vi promenerade en bit tillsammans. Men så kom det ett gäng med 2 rottisar som sprang lösa. Hela gänget satte igång och vråla och skrika på hundarna vilket får en att förstå att dom inte direkt har koll på dom. Vi lyckades nästan gå förbi men en kom fram. Det är ingen fara ropade dom men jag litar inte på hundar i par så jag fick med mig Sabina. Dumt att jag inte kopplat Sabina men å andra sidan brukar hon hantera framspringande hundar bättre när hon är lös. Väl hemma så passa jag på att skotta bilen samtidigt som jag höll ett öga på Sabina så hon inte sprang i till grannen. Sen sa jag att nu går vi in och då pep hon iväg och ignorerade totalt både mitt nej och att jag kallade på henne. Sen kom hon mycket riktigt med ett gammalt äpple i munnen. Jäklar vad arg jag vad. Kunde ha kastat sopkvasten på henne men hon var smart och höll sig undan. Istället gick jag in och smällde igen dörren (moget va) och hälsade på Freddie med hög röst och berömde och hade mig. Tog ut Freddie och skicka in Sabina. Jag blir så himla ledsen när hon så där totalt skiter i mig. Man känner sig totalt misslyckad.
Igår var vi ialla fall iväg till SSBK och tränade. Började med Freddie som fick komma ut och träna kontakt och att gå fint i koppel. Planen var väldigt intressant och han var väldigt nosig. Går många hundarn där märker man. Vi träna med Tindra som störning kontakt i koppel. Hon satt snällt brevid Fransan och så gick jag 3 snabba steg och stanna. 2 första gångerna blev det kopplet som stoppa men sista gången satte Freddie sig ner. Men det tog sin tid innan han tog kontakt med mig. Då belöna jag med att han fick gå fram och hälsa. Jättebra träning och tack Fransan.
Bytte hund för att köra platsliggning. Idag blev det mycket störning då det var lite rörigt runt omkring, men Sabina låg snällt. Då kom det ett gäng som skulle träna skydd på samma plan. Dom bara plocka undan vårat hopphinder och satte igång och hetsa hundar och ha sig. Otroligt dålig stil och hade jag varit medlem i klubben hade dom fått höra ett och annat. Nu kan man inte säga så mycket när man inte hör till klubben men är det så här det går till tänker jag absolut välja en annan klubb att bli medlem i. Jag bytte hund igen och Freddie fick följa med in i stugan och fika. Han var jätteduktig och höll sig lugn. Superbra träning. När idioterna på planen tog paus passa vi på att gå ut och träna igen. Jag gjorde några inkallningar och 2 med ställande eftersom Sabina var så het. Fotgåendet gick inte att köra för hon hoppa runt på tårna. Tränade hoppet som det ska vara med hopp-sitt-hopp och det gick bra. Inga problem att hoppa idag. Avsluta med att träna rutan men Sabina vill hela tiden apportera både koner och musmattan så man får vara snabb. Testa lite olika riktningar och avstånd men hon verkar fatta. Sen frös jag så mycket att vi åkte hem. Freddie fick låna ett täcke av Jenny så nu kan han följa med trots att det är kallt. Han sov så gott i bilen.
Ikväll måste jag plugga. Nu är vi inne på älgjakten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home