Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, February 22, 2006

Lite blandat helgen, träning mm

Nu var det ett tag sedan jag skrev för det har varit mycket annat. Även hundarna har fått stå tillbaka lite. Men i lördags var vi på "hundmiddag" hemma hos Lena och hennes 5 hundar. Lena hade en liten puff-valp på 9 veckor som var otroligt söt men också väldigt tuff. Han tulta runt blad alla stora hundarna utan problem. Freddie var väldigt försiktig och nosa mest på honom. Då var Lenas labradorvalp Brave betydligt roligare och dom busa ordentligt. Men det gick bra att lugna ner Freddie emellanåt så han fick vila. Då låg han gärna nära Brave. Jag tror Freddie saknar att få krypa in hos en större hund. Sabina bara morrar om han försöker. Sabina var föresten mindre förtjust över alla hundarna. Lenas chinestjejer sätter henne på plats och hon ser mest ut som om hon vill därifrån. Det blev god mat och vin och en massa prat. Jättetrevligt.

På söndagen var vi alla lite trötta och Sabina tog sovmorgon. Även Freddie tog det lugnt mest hela dagen och det blev några korta promenader bara. Han var väldigt okoncentrerad och nosig så det var inte kul alls. Så i måndags bestämde jag mig för att verkligen börja jobba med bra belöningar och tog ut honom en sväng på morgonen. Då gick det lite bättre och jag gick bara så långt att jag orkade träna. Det blev kanske 200 m totalt. Jag åkte till jobbet och hundarna fick vara ensamma tills mormor kom. Det gick hur bra som helst. Det är bara jag som är lite pjoskig. På kvällen var det kurs igen och Peter kom och både hämta och lämnade mig. Så skönt och lyxigt. Kursen är verkligen jättebra och vi drog över med en halvtimme för det var så intressant.

Igår kväll var jag och Sabina iväg till SSBK med tisdagsgänget och träna lite lydnad men fy vad kallt det var. Skulle testa "jaktfot" med att gå mellan 2 skålar med godis men det funkade inte så bra. Sabina blir så taggad av externbelöningar att hon glömde vad hon gjorde för att få belöningen. Jag får fundera ut något bättre eller prova i hemma miljö först. Hon var väldigt taggad hela passet. Vi tränade hopp och så lite växlingar med klicker för att få henne att koncentrera sig. Men sedan frös vi så mycket att vi gick in och tog en fika och satt och prata. Det är också kul. Sabina fick sitta i bilen undertiden.

Freddie börjar kräva lite mer aktivering och det märks på honom att jag inte varit hemma så mycket i 2 dagar. Då får han bara gå ut på tomten och det räcker inte till längre. Inte så att han hittar på en massa ofog men han är på Sabina mer och leker mycket för sig själv. Inget fel i det men det är bättre att utnyttja hans aktivitet till träning. Det börjar bli dags att ta tag i den på allvar nu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home