Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, February 08, 2006

Lite lydnad- och miljöträning

Igår var vi iväg till tisdagsträningen igen. Det var visserligen bara -2 grader men det kändes som mer. Båda vovvarna fick följa med vilket kanske var lite dumt med tanke på hur kallt det var. Freddie fick börja med lite koppel- och hälsaträning som jag planerat. Han fick först sitta fint vid sidan innan han fick gå fram, sen testa jag att släppa kopplet och gå därifrån. Han upptäckte ganska snabbt att jag inte var med och kom springande i full fart. Sen fick han gå in i bilen och värma sig en stund. Jag täckte buren med en filt så det skulle bli varmare. Sabina fick komma ut och vi körde en platsliggning. Det var som vanligt massor med störning av fotbollsmänniskorna som av någon anledning alltid håller sig i närheten av oss. Dom sprang på olika konstiga sätt i gången brevid, typ baklänges, med långa steg osv. Men hundarna låg snällt kvar. Jag känner mig väldigt trygg med platsliggningen nu. Klarar Sabina detta så är tävling en baggis. Freddie fick komma ut och ha koppel- och lystringsträning. Det gick jättebra och han gick så fint med nosen i knävecket. Tänk vad enkelt det är att träna med honom, allt bara finns där naturligt. Men Freddie frös och var kall så jag lät båda hundarna sitta i bilen resten av kvällen. Sabina fick jobba som värmedyna åt Freddie. Det verkade fungera bra för han sov gott i bilen och vakna först när vi var hemma igen.
Istället för att träna mina hundar titta jag på de andra. Det lär man sig mycket på. Fransan har äntligen fått Tindra att upptäcka att hon har en bakdel, bra jobbat. Det är så kul när något man jobbat med länge plötsligt fungerar. Det är tjusningen med hundträning.
Titta lite på Jessi och Albin. Han fick klämm på att stå upp i fjärren. Ni har en bild på dom här.


De andra bilderna jag tog var för mörka.

Annars så är Freddies öga friskt igen. Skönt att det fungerade med att spola rent med koksalt. Vi spola sista gången imorse.

Sabinas kontaktträning går mycket bra. Idag fick hon gå lös nästan hela promenaden och hon gick fot ungefär halva vägen och annars innom 5 m radie. Men hon kommer in till sidan väldigt ofta. Idag visa jag henne att hon kan få godis igen om hon inte far iväg direkt hon har fått en bit. Men säger jag hoppochlek så blir det inget på ett tag. Jag vill att hon ska skilja på att gå vid sidan frivilligt och när hon kan springa omkring. Vi mötte arga schäfern och Sabina satte av med spetsade öron. Jag stog still väldigt nervös men sa inget. 20 m från mig och kanske 50 m från hunden stannade hon, jag höll andan men så kom det snabba ögonkastet och jag tjoade bra, duktig. Då kom Sabina kutande och fick massor med beröm. Sen koplla jag upp och vi kunde passera rätt nära utan att någon av hundarna gjorde utfall. Det går frammåt. Nu måste jag lägga in mer störning på kontaktträningen för nu funkar det som jag vill hemma.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home