Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, January 22, 2006

En lugn helg med en massa träning

Så var det måndag igen men det känns som om helgen varit lång. Det började i fredags då Fran kom förbi för att hälsa på Freddie. Han blev så klart glad för besök. Vi gick en sväng till skolgården och körde lite lydnad med Tindra och Sabina. Tindra har verkligen blivit fin och så stor skillnad på Frans och hennes sammarbete. Verkligen kul att se att hårt arbete ger resultat. Sabina ville hela tiden fram och hälsa på Tindra men hon gick bara med full kontakt med matte. Bra jobbat Fran!
Sabina var så glad över att få träna så hon kunde inte hålla sig. Insåg att vi ska köra lite ensamma och repetera momenten. Det blir lite lugnare då.
På lördagen var vi iväg på födelsedagslunch hos min mamma. Freddie fick träffa hela släkten för första gången och han tog det med fattning. Skönt för det är sådant liv på dom. Sabina blev alldeles förskräckt första gången hon träffa dom och det sitter i fortfarande. Min svåger har hon aldrig gillat utan skäller alltid ut honom när hon ser honom. Freddie fatta tycker för min systerdotter som så klart är allergiskt mot pälsdjur men en stor djurvän. På kvällen hade vi 2 trötta hundar. Det var bra miljöträning för Freddie som även fick träna att åka bil och gå i koppel. Han pep ingenting bak i bilen denna gång.
I går (söndag) gick jag en längre promenad med Sabina. Det var rena motorvägen med folk och hundar ute i det fina vädret. Det var en strålande vinterdag med gnistrande sol så jag förstår dom. Jag hade Sabina lös och hon var så himla duktig. Så fort vi mötte någon kom hon till sidan utan att jag behövde säga något. En kille kom fram ur buskarna med sin schäfer och en stor pinne som han kastade mitt framför nosen på Sabina men jag sa bara "här" och så gick vi förbi med fin kontakt. Man bara myser när det funkar så bra. Vi mötte också en barnfamilj där ena killen slog en bandyboll framför sig men Sabina gick förbi snyggt ändå. Till sist var det en glad labbekille framför oss som gick lös. Vi försökte gå långsamt och gjorde lite övningar men dom gick så långsamt att tillslut gick vi förbi. Det gick kanonfint och jag var så nöjd med Sabina. Härligt när allt bara funkar.
På eftermiddagen kom Jill och Peter förbi och vi gick och tränade lite lydnad vid skolan. Väldigt nyttigt bara att alla ska gå snyggt i koppel tillsammans. Sabina och Eizor är ju väldigt intresserade av varandra. Men tillslut fatta dom att det inte var lek som stog på schemat idag. Jill fick köra lite linförighet och sen tränade vi inkallningar. Sabina fick lära sig att inte gå upp trots att Eizor kom och bjöd upp till lek. Bra träning. När vi kom hem hade Filip bakat och vi fikade och prata hund som vanligt :-). En helg helt i min smak!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home