Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, December 30, 2005

Freddies tass



Freddie har fortfarande ont i tassen men det är full fart ändå. Inte lätt att hålla en liten valp lugn. Det har blivit något bättre så det går åt rätt håll. Jag ringde djursjukhuset idag och dom sa at tdet inte var någon fara att avvakta några dagar till om han nu går på tassen. Vi har bokat tid hos ortopeden nästa vecka och går dit om han fortsätter ha ont. Det är tråkigt för det blir inte mycket träning när det är så här. Jag vill inte att han förknippar något moment med smärta.
Sabina däremot tränar jag med. Vi fortsätter med kontakten och det går jättebra. Jag försöker variera belöningarna och belöningsfrekvensen. Hon går gärna perfekt fot av egen vilja och sen när jag belönat springer hon iväg några steg för att komma in till sidan igen. Jag har även börjat med skvallerträningen när det sker spontant. Ser jag en hund på avstånd så kallar jag inte in längre utan avvaktar tills Sabina stannar, då ropar jag bra och hon kommer då till mig direkt. Man måste ha lite is i magen men hitils har det funkat jättebra. Eftersom det är mycket snö ute använder jag mig av de plogade gångvägarna att träna dirigering och stoppsignal. Jag gör så att jag släpper bollen och går 5-10 m med Sabina vid sidan, där blåser jag stopp och fortsätter gå, vänder mig om och blåser stopp igen för att sedan skicka på ut. Jag varierar avstådet mellan mig och Sabina men låter avståndet mellan henne och bollen vara kort. Jag vill träna in uttecken på avstånd. Idag testade jag att busa och kasta bollen åt Sabina. En gång när jag kastat blåste jag stopp och Sabina stannade! Då fick hon ut-komando direkt. Kul att det funkade.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home