Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, December 13, 2005

Veterinärbesök

Igår for vi iväg till Strömsholm för att Sabina skulle få sina stygn bortagna. Freddie fick följa med för jag tyckte det var bra miljöträning. Första biten i bilen tjöt han och gnällde men lugnade sig efter en stund. Kom på att han inte åkt min bil förut. Lådan jag satte honon i hoppa han ur illa kvickt. Sabina var konstigt nog jätteglad för att vara tillbaka och streta och drog som en galning. Betedde sig allmänt illa alltså och skällde och hade sig när vi satt och vänta. När dom ropa hennes namn hörde hon det och börja skälla igen och drog sig bort till sköterskan. Skämdes som bara den över min ouppfostrade hund men alla var så glada och snälla och kidnappade genast Freddie medan vi gick in i undersökningsrummet. Såret såg fint ut och Sabina kan börja träna och motionera som vanligt igen. Det kan behövas för ämnesomsättningen går visst ner 25% efter kastreringen. Någon övrig träning blev det inte igår för hundarna var rejält trötta efter utflykten. Vi var borta på middag också så Filip fick vara hundvakt. Imorse träna jag Sabina i kontakt igen och det går jättebra. Bara några gånger hängde hon kvar på en nosfläck. Lyckades gömma mig bra en gång så jag såg henne och hon blev rejält orolig. Efter det höll hon koll på mig resten av promenaden. Man får verkligen lägga band på sig så att man inte går och lockar på henne och dessutom inte vänder sig om hela tiden och håller koll på henne. Det är ju Sabina som ska hålla koll på mig. Det går mycket godis också men det kan man dra ner på sedan när man kommit längre. Sabina skvallrade bra idag också helt av sig själv. Det kom en hund framför oss men som gick bortot. Sabina sprang efter en bit och stanna sedan och titta på mig. Då blev det jättebelöning. Annars har jag tänkt vänta med skvallerträningen tills kontakten fungerar men kommer det upp spontant måste man belöna.
Idag ska jag åka och hämta min bilbur, hoppas den passar. Ska bli jätteskönt med en riktig bur till hundarna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home