Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, December 16, 2005

Busiga Sabina

Sabina är nu helt återställd från operationen och har levt upp igen nu när hon fått en buskompis. Det brottas och jagas en hel del. Alldeles för mycket tycker jag som får vara den tråkiga glädjedödaren och sära på hundarna. Det märks på Freddie att det blir för mycket för han har fått svårare att koppla av och gå ner i varv.
Sabina har börjat ta sig friheter också. Hon kommer inte när man ropar, springer ut på gatan utan att be om lov osv. Väldigt irriterande. Det är som hon vet att jag inte vill bråka för mycket på henne när Freddie är med. Men jag försöker ändå ta tag i buset så hon ska fatta att reglerna gäller fortfarande. När vi går promenad har vi kontaktträning och det tycker Sabina är kul. Det har blivit en sport för mig att gå så tyst som möjligt och stanna utan att Sabina märker. Det har gjort att hon slänger blickar bakåt mycket oftare nu och håller sig närmare. Fantastisk träning det här. Men det går mycket godis så oftast belönar jag med lighttorrfoderkulor och blandar in en och annan leverbit då hon kommer extra snabbt till sidan.
Freddie miljötränas i närområdet. Vi gör en utflykt varje dag ner på ängen eller upp i skogen. Där går jag i olika riktningar eller stannar bara och står still. Oftast sätter sig Freddie brevid mig då och bara tittar på mig, gullegubben. Så klart får han belöning då. Försöker också gömma mig men det är nästan omöjligt då han har stenkoll. Det är roligt att han är mer benägen att hålla kontakt med mig än med Sabina, än så länge i alla fall. Vi har börjat gå en sväng på trottoaren utanför med koppel. Bytte till retrieverkopel och det verkar han gilla bättre. Vi tränar sitt i köket och passivitet. Jag håller Freddie mellan benen och lägger ut en godis. Först när han blir lugn och sitter utan att jag håller honom låter jag Freddie ta godiset. Det verkar inte så mycket man hinner med på en dag. Freddie ska orka och tycka det är kul. Han måste få sova, äta och busa också. Appropå mat, Freddie äter 6-7 hg mat per dag nu. Han har provat på fläskben och Sardiner. Det går jättebra. Det blir 2oo g köttiga ben till frukost, 200 g kött eller fisk till lunch och 200 g ben till middag. Benen varierar jag mellan kycklingskrov, klubbor och fläskben. Köttet är oftast viltköttskorv, vom, älglunga, älgkött. Vissa dagar får han ägg och någon gång i veckan lever eller njure för vitaminernas skull.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home