Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, December 22, 2005

Bus, bus, bus

Nu bara busas det dagarna i ända. Är vovvarna spända inför julen? Det är dragkamper och brottningsmatcher så möblerna flyger. Matte får gå in och bryta och sära på hundarna stup i kvarten. Det är lite jobbigt att dom inte kan vara tillsammans utan att busa. Freddie triggar igång och Sabina hänger på. Sabina är lite underaktiverad eftersom ingen kunnat gå ut med henne mitt på dagen utan hon får hänga med när jag går ut med Freddie. Men nu är det jullov för barnen så nu blir det förhoppningsvis ordning på det.
Med Sabina fortsätter kontaktträningen och det går mycket bra. Bitvis går Sabina perfekt fot bara för att få godis. Jag har börjat dra ut på tiden för beröm och hon får inte godis varje gång. Testar lite skvallerträning också. Idag rusa Sabina iväg mot en hund hon fick syn på. När hon stanna upp för att kolla ropa jag bra och då vände hon på huvudet mot mig och kom springande. Efter det var hunden ointressant. Lustigt. Det var som om hon fick bekräftelse på hur hon ska bete sig när hon ser andra hundar. Vi promenerade med cockerkompisen Olle men trots det funkade det med kontakten.
Med Freddie tränar jag koppel, inkallning, kontakt, passivitet och sitt. Koppel går bättre och bättre och vi brukar ta en sväng nedåt gatan. Ofta sätter sig bara Freddie och tittar men kommer när man lockar på honom. Inkallningen är inga problem varken hit, eller pipan. Däremot har Mia (uppfödaren) visslat med munnen när hon gett valparna mat vilket gör att så fort man visslar på en melodi kommer Freddie farande. Och prata inte om Granngården reklamen på tv. Så fort den går kommer Freddie sättande och då måste han ju få godis när han är så duktig. Kontakten har han i sig så det är bara att uppmuntra honom. Han har börjat försvinna in i doftvärlden så det går att smyga iväg och gömma sig. Passiviteten går jättebra och Freddie kan sitta en stund och jag kan hålla i tassen en stund också innan han får varsågod eller JAA! Sitt börjar han fatta och jag har lagt på ordet sitt nu. Det är roligt att träna Freddie och han verkar tycka det är kul också. Att han älskar godis gör inte saken svårare. I slutet på januari ska vi på valpkurs för Eva Bodfelt. Det ska bli jättekul.
Nästa års B-prov program har kommit ut så nu blir man ju sugen på att starta igen. Sabina är mer på hugget nu så det skulle kanske gå trots allt. Vi får se hur träningen går. Vi ska i alla fall åka och titta på så många vi kan och miljöträna Freddie. Nu ska jag vara ledig i 4 dagar och det ska bli jätteskönt. Hoppas det blir mycket tid för hundarna. Eventuellt åker vi på annandagsjakt men annars ska vi bara slappa.
God Jul!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home