Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, January 13, 2006

Pappa upp i dagen!




Dom är ganska lika Freddie och pappa Scampi. Nu ser man var dom stora öronen kommer ifrån även om Freddies sitter högre upp. Den fina bilden på Scampi har Peter RAneryd tagit.

Som vanligt börjar jag med Freddies upptåg. Hans morgonvanor börjar gå matte på nerverna. Det är fullt röj från halv fem-fem och alla ska delta. Sabina morrar och går undan, jag lossas sova. Husse sover och märker ingenting. I morse fick jag nog och visa ut Freddie i hallen. Där satt han och pep tills Filip gick upp med honom. Sen var han vaken ända till halv 9 då jag satte mig och jobba. Han behöver verkligen lugn och ro för att kunna sova. Funderar på att ta upp buren så han kan ligga där sista timmarna. I veckan har vi promenerat till OK och utforskat omgivningarna. När Sabina varit med är Freddie modig och springer runt och undersöker men är han själv håller han sig nära mig och är mer försiktig. Jag försöker att inte ha med Sabina men ibland hinner man inte rasta en i taget. Vi har ensamhetstränat lite också och det går bra. Än så länge är det som mest en halvtimme. Jag är lite försiktig av mig och tar det hellre i små steg än riskerar att allt går åt skogen.

Sabina fäller något kopiöst. Det går att borsta ur hur mycket som helst och det ligger i drivor på golven. I morse la jag ut en dummy i ett litet snår brevid stigen utan att Sabina såg. Sen skicka jag på ett linjetag och blåste stopp. Sabina titta sig omkring men inte på mig. Stanna gjorde hon i alla fall. Fick blåsa igen för att hon skulle kolla och då skicka jag höger, blåste söksignal och Bingo! Tyckte det räckte så. Sabina fick sedan gå fot en lång sträcka och sitta still när vi träffa en kompis till henne medan vi mattar pratade. Hon var riktigt duktig. Sådant är minst lika viktigt att träna. I morgon ska vi ut och jaga. Det blir nog sista gången för säsongen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home