Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, January 10, 2006

Skogspromenad i Tyresö

I lördags åkte vi ut till Jill & Peter i Tyresö för skogspromenad med dom och deras hundar Hermes & Eizor. Det var en härlig dag med temperaturen strax under noll, massor med snö och vindstilla. Vi såg t o m lite blå himmel! Freddie tyckte det var väldigt kul att springa runt med alla hundar och hade fullt sjå att hinna undersöka alla dofter. Sabina uppskattade att äntligen få leka med Eizor och dom for runt i skogen. Freddie blev buren av husse delar av promenaden så han inte skulle överanstränga sig. Framme vid en jaktstuga så gjorde Peter upp eld och så grilla vi korv. Inte helt lätt med 4 hungriga labradorer närvarande. Freddie fick sova i husses knä så vi slapp få en riktig "hot dog". Efter kaffe, korv och en massa trevligt prat så promenerade vi hem igen. På kvällen hade vi två rejält trötta hundar men Freddie hade väldigt svårt att koppla av. Han gick omkring som en osalig ande hela kvällen och vaknade också flera gånger på natten. Det blev nog lite för mycket för hans lilla huvud.

Nu har barnen börjat skolan igen och jag jobbar hemma. Skönt att få återgå till vardagen. Saknar verkligen hundarna när jag är på jobbet och träningen med Freddie blir lidande. Igår började jag föresten klicka in hom med hjälp av rester av julskinkan. Tanken är att jag ska lära honom apportering med klicker för att få snabba och precisa upptag och inlevereringar. Får se om det kommer funka. Han har fått sitt första apporteringsuppdrag. Sabina ska alltid med ut och hämta tidningen och då har Freddie försökt ta den från henne. Så nu ger jag honom en tidning också och han bär så fint och stolt in den och lämnar av den i handen.

I morse träna jag med Sabina igen. Gjorde övningen där jag lägger dummyn på gångvägen men idag la jag den på andra sidan lite gömd i snön. Gick runt och skicka på ett spikrakt linjetag. Efter ett skutt över snövallen dök Sabina upp direkt med dummyn. Jättekul. La sedan dummyn på stigen och gick en bit med Sabina, blåste stopp och fortsatte själv en bit till. Vände mig om och nu förvänta sig Sabina att få ut-komando men istället kallade jag in. Sabina vände sig om men stanna och titta på mig, blåste igen och nu kom hon med full fart. Då blåste jag stopp och sedan ut och det funka perfekt. Är så nöjd med dagens övningar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home