Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, January 02, 2006

Gott nytt år!

Så är årets värsta dag ur hundsynpunkt över. Man är väl aldrig så orolig för sina hundar som på nyårsafton och särskilt när man har en ny liten valp. Allt gick i alla fall jättebra och ingen hund blev skrämd i år heller. Skönt. Freddies tass är mycket bättre och nu markerar han bara lite när han springer. Vi kommer nog avboka ortopedbesöket. Snart kan vi börja träna igen. Jag bar Freddie ner till gångvägen härom dagen bara för att han ska få se någonting annat än trädgården. Han börjar bli bra tung nu. Verkar inte så förtjust i att vara ute på vift heller i kylan utan står mest brevid mig och skakar. Jag testade skvallerträning på honom igår. En granne kom förbi med sin hund och när Freddie tog några steg och sedan stannade sa jag "Braa". Då kom han av sig och vvände sig om mot mig för att få godis. Jag belönade och fortsatte sedan belöna när han satt kvar och jag och grannen pratade en stund. Hur enkelt som helst. Jag hoppas vi kan fortsätta så här så Freddie lär sig att inte springa fram till människor och hundar utan att jag behöver korigera. Det vore fantastiskt. Jag har inte sagt något alls när han sprungit fram till människor. Jag vill att Freddie ska fortsätta vara en glad och frimodig hund. Så kan man med skvallerträning lära honom ett bra beteende är det toppen.
Jag fortsätter dirigeringsträningen med Sabina. Idag så la jag en dummy så Sabina såg på gångvägen, sen gick vi en bit frammåt och sen tillbaka på en stig på andra sidan fältet som gångvägen gränsar mot. Sen skicka jag Sabina tvärs över fältet med linjetag. Det här gjorde vi förra vintern och Sabina verkar komma ihåg. Det är ett bra sätt att få raka skick över obanad mark. Man kan sedan göra det svårare genom att smyga iväg dummyn utan att hunden sett den. Snövallen som plogbilarna ordnat skapar ett naturligt hinder också. Utvecklade ut-övningen också genom att utnyttja ett brokrön. Satte Sabina och dummyn på ena sidan krönet och gick själv till andra sidan. Det här för att vänja Sabina med att jag inte alltid syns så tydligt. Det är bra att passa på nu när det inte är så mycket folk ute på mornarna. Nu fick du lite nya idéer Jill ;-). Det är kul att man kan inspirera.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home