Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, January 29, 2006

Valpkurs!

Igår var Freddie och jag på valpkurs hos Eva Bodfält. Det var den bästa kurs jag varit på. Efter fem timmar som bara rusade iväg var både Freddie och jag helt slut i våra huvuden. Jag fick så många aha-upplevelser och mycket av mina idéer om hundträning ställdes på ända. Det här var precis vad jag behövde och kännt att jag saknat kunskap om.
Kursen började innomhus med att alla 5 valparna + Evas labrador Kulin fick springa lösa och hälsa på varandra. Freddie tyckte det var lite läskigt och gömde sig mest mellan mina ben där han nyfiket kikade fram. Han är en försiktig valp, särskilt med andra hundar. Människor har han däremot inga hämningar mot och alla deltagare fick glada pussar. Vi var föresten 3 labradorer, en borderterrier och en münstenländer. Efter kort rastning satte vi oss för genomgång av ämnet kontakt. Enligt Eva är det viktigare att hunden tar spontant kontakt än att man har en bra inkallning. För tänk efter, när du ska träna inkallning så gör du det när hunden är en bit ifrån dig och vilket beteende belönar du då? Så min ångest att jag sällan tränar inkallning är helt obefogad. Det är rätt att belöna kontakten som jag gör. Däremot måste jag lägga in störningar och träna i andra miljöer. Man ska dessutom träna mycket i koppel, då man har kontroll över hunden. Sen gick vi ut och praktiserade. Freddie var duktig men matte måste lära sig att hålla händerna nära kroppen. Fick också lite extra tips som kommer underlätta framtida apportering och inleverering. Vi testa att lägga in lite störning också i form av att Eva stog och lät lite. Det ska vi träna på hemma med familjen till hjälp. Vi gick in en stund och diskuterade vad vi gort och sen var det redan lunch.
Efter lunchen stog passivitet på schemat. Vi fick lära oss att ofta, flera gånger om dagen ta våra hundar i knät och hålla dom tills dom är lugna. Dom ska även kunna vara lugna vid sidan om oss. Det är viktigt att aldrig släppa en orolig hund som piper eller sprattlar. Jag testade att hålla Freddie som jag lärt mig på filmen och när han suckade la jag honom på filten, då somnade han. Sen fick vi testa att ha hundarna vid sidan. Att kasta iväg en boll och vänta på kommando klarar Freddie galant så jag bad Eva provocera lite. Då blev Freddie verkligen tänd men stilla sig ganska snabbt för att få springa efter bollen. Detta ska vi också träna på med olika typer av störning som människor och andra hundar.

Vi satte oss och prata lite om det här och sen fick vi göra en geniöving för att lära hundarna tänka och oss att läsa våra hundar. Det var verkligen kul. Vi satt med godis i handen och så belönar man varje förändring hunden gör. Freddie satt verkligen konfunderad men jag fick igång honom till lite stå, sitt och blyg. Provade idag igen och då fick jag ligg och ett ligg på sidan. Både vi och hundarna började bli rätt mosiga så Eva avslutade med att visa koppelträning med Kulin. En metod som jag absolut tror på och ska testa med båda hundarna. Fick också extra tips på hur jag ska träna in ett bra fotgående under jakten med Sabina. Eva visade lite av Kulins reportear och man blir verkligen imponerad, både över konsterna och med den glädjen han utför dom. Men Eva poängterade att även om Kulin var väldigt lydig där vi var betyder det inte att han är lydig på andra, nya platser. Därför är det så viktigt att träna i alla miljöer man vill att ens hund ska vara lydig i.
Så läxa till nästa vecka blir kontakt, passivitet och miljöträning. Jag fick order om att åka in till NK med Freddie. Sen ska vi ha ett nytt moment som hunden utför på kommando och det får inte vara sitt. Det känns som om jag skulle behöva ta ledigt för att hinna med men jag ska utnyttja rastningen bättre och så ska Freddie få följa med på tisdagsträningen.
Idag kommer Jill & Peter hit så ska vi lydnadsträna våra stora hundar. Sabina måste också få sitt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home