Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, January 31, 2006

Tisdagsträning igen!

Igår var det lydnadsträning igen i Älvsjögaraget. Freddie fick följa med för att träna lite hälsaövningar och passivitet. Han var lite ängslig i början men samtidigt intresserad. Han behöver verkligen massor av sådan här träning. Freddie börjar gärna pipa och skälla när han får tråkigt och vill fram till någon. Medan vi träna platsliggning fick han sitta i bilen med ett öra att tugga på. Jag körde dold platsliggning med Sabina och hon var otroligt duktig. Det var mycket störning, en schäfergrupp som höll på att träna precis brevid och så ett gäng fotbollsspelare som höll på med intervallträning i gången brevid med handklapp och tjoande. Men Sabina låg kvar i 2 minuter och reste sig inte när jag kom fram. Hon är så duktig fast vi inte tränat det här på månader. Sabina fick gå in i bilen och jag tog ut Freddie en stund igen och så titta vi på när Indra fick belastningsträning. Hon fick ligga plats och så gick Jessi runt, satt på huk osv. Sabina fick komma ut och göra samma sak. Jessi höll också på och pillade på Sabina. Man såg att det var jobbigt men hon höll full fokus på mig och reste sig inte en enda gång. Duktig tjej!
Efter lite vila körde jag inkallnig med ställande och det var verkligen full fart och Sabina hade fullt sjå att stoppa. Jag kortade avståndet med hälften så det blev ett mer distingt ställande och hon stannar superbra nu tycker jag. Gäller bara att få avståndet också. Sista passet fick jag hjälp av Jessi att träna in rutan. Det gjorde vi med godis på en platta i mitten av rutan. Sabina var jätteduktig och man riktigt ser hur hon jobbar med huvudet. Det är så roligt att jobba med henne nu efter kastreringen och så skönt att slippa känna stressen att vi måste hinna träna in allt innan hon börjar förlöpa. Jag avslutatde med att båda hundarna fick sitta i bilen med bakluckan öppen. Sabina följde allt som hände men Freddie somnade. Titta på Albin som hade mycket svårt att koncentrera sig till att börja med men sedan gjorde en perfekt ruta.
Det här var perfekt träning för båda hundarna och det är så kul att få vara med i det här träningsgänget. Upptäckte att jag fått med Jessis klicker hem. Det var verkligen inte meningen men jag får väl åka iväg på torsdagsträningen och lämna den.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home