Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, February 15, 2006

Fågelträning

Idag har Freddie och jag varit iväg och matat änder. Det var lite läskigt när en tredjedel av flocken kom vaggande för att kolla om vi hade mat med oss. Dom ville vända när dom såg Freddie så det var tur jag tog med brödpåsen. Det var väldigt spännande och hela Freddies ridge var rest men läskigt också. När änderna kom närmare gömde han sig lite bakom matte. Men sen ville han fram och kolla. När han satt lugnt och bara randen på huvudet var kvar berömde jag honom. Det gick bra och vi ska försöka göra om det innan isen går upp och änderna försvinner.

Appropå änder så är man lite orolig inför det här med fågelinfluensan. Sannolikheten att den kommer till Sverige i vår är rätt stor och vad händer då med jaktproven. Det ska inte vara någon fara så länge man inte tar i döda fåglar men det är ju det man gör på jaktproven. Särskilt om man är funktionär. Hu!

För att skriva om något roligare så var Freddie och jag iväg till Cats & Dogs i Älvsjö i vår jakt på den roliga leksaken och självklart hade dom den där. Hittade koner att träna rutan med och en sådan där vattenflaska med inbyggd skål. Kan behövas nu när man fått en hund som är törstig. Efter att ha gått runt och tittat på allt kul som finns där och hållit Freddie ifrån plockgodiset gick vi till blomsteraffären och köpte blommor till husse. Freddie satt så lugnt och fint därinne och väntade på vår tur. Det blev bra miljöträning och Freddie sover så gott efter våra utflykter. Det blir miljöträning, koppeltränng och lite kontakt på köpet.
På kvällen träna vi apportering med klicker. Det går ganska bra men Freddie fattar inte direkt vad han ska göra om jag inte tar dummyn och lägger ut den. Ligger den kvar där han släppte den sätter han sig bara och väntar. Men det kommer snart tror jag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home