Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, February 10, 2006

Doggy-zen

Idag har jag börjat träna doggy-zen med Freddie. Det går ut på att hunden ska lära sig självbehärskning och inte rusa fram till allt som intresserar den. Allt den vill ha kan man använda som belöningar. Inte så dumt att kunna för en apportör. Alltså satte jag på Freddie ett kort koppel och så börja vi gå. Han var rätt dragig fram till kissfläckarna men blev väldigt förvånad när det tog stopp hela tiden. Inte förän han kunde ta ett lugnt steg mot fläckarna släppte jag fram honom med ett varsågod. Målet är att han ska gå fint och titta på mig när han vill nosa. Det här är bra också för att undvika irritation när han blir könsmogen. Som vanligt fattade Freddie ganska snabbt vad som gällde och jag belöna med att han fick stå och nosa länge. Vi kunde gå förbi fläckar också och då fick han godisbelöning istället. När en kille kom gående på gångvägen satt han snällt och tittade på mig utan att hoppa fram. Han verkar börja begripa vad som gäller. Jag kopplade loss Freddie en stund och så busa vi och han fick springa runt lite på egenhand. Men sedan var det koppel sista biten hem. Vi gick bara runt vår lilla äng med både Freddie och jag var trötta efter all koncentration.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home