Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, February 27, 2006

Vilken morgon!

Idag på morgonpromenaden med Sabina så mötte vi Hera med matte. Som vi bestämt tidigare så tränade vi på att hundarna ska be om lov innan dom får hälsa. Heras matte har problem med att Hera springer fram till andra hundar hela tiden så jag har tipsat henne om att lära Hera be om lov. Självklart för mig min inte för många andra. Som ett sidospår på det jag tänkt skriva om fattar jag inte hur folk som släpper iväg en hund som drar och stretar i kopplet mot andra hundar kan tro att hunden ska vara lugn när den är lös. Jaja så är det ofta tycker jag, vi kräver mer av hundarna när dom är lösa än när dom är i koppel. Men i alla fall, Sabina och Hera sprang omkring och busade och såg ut att ha kul. Men så kom det en hund som Hera ville springa till så hon blev kopplad. Vi gick lite frammåt och Sabina hitta en gammal strumpa som hon börja leka med. Sen började hon springa runt med den i munnen och svansen högt framför Hera. Man såg riktigt hur hon retades med Hera. När Sabina tog en lov precis framför nosen på Hera klippte hon till och slagsmålet var ett faktum. Riktigt otäckt var det och inte lätt att få tag i Sabina i virrevarvet. Heras matte fick kopplet runt ett träd och kunde lägga sig på Hera och då kunde jag trycka ner Sabina. Jäkla hundar! Jag kopplade upp Sabina och gick och tog strumpan. När hundarna och vi lugnat oss släppte vi dom igen och då var allt som vanligt. Dom gick runt som om inget har hänt och ingen verkade rädd för den andra. Skönt det. Ja det kunde man inte tro om Sabina att hon skulle göra på det viset. Kollade igenom henne när vi kom hem men hon hade inte fått någon skråma. Jag tror hundarna mest lät och markerade. Man blir rätt skärrad när sådant här händer.

1 Comments:

  • At 2:14 AM, Blogger Tina said…

    Men hur ofta släpper man inte hundarna med andra man träffar på promenaden. Jag tror sådant här händer med hundar som har en liten halvflock. Dom träffas ofta och måste förr eller senare göra upp om inte det är solklart vem som är dominant.

     

Post a Comment

<< Home