Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, February 23, 2006

Besök i stan!

Igår var det premiär för Freddie att åka tunnelbana och besöka storstan. Det här är en läxa från valpkursen men eftersom jag inte gillar att åka tunnelbana själv utan tycker bilen är det optimala färdmedlet har jag dragit på det. Nu hade en stor jaktbutik total utförsäljning mitt inne i stan så det var ett utmärkt tillfälle. Jag tog bilen till Högdalen och tog tunnelbanan därifrån. Vi hade tur att det stog ett tåg inne och hade gott om tid att leta upp en vagn man fick ha hundar i. Annars kan det bli lite trickigt om man hamnar i fel ände av tåget. Det borde föresten finnas någon regel om var hundvagnarna befinner sig så att man alltid kan ställa sig på rätt plats. Det kanske det gör också men jag är inte så van tunnelbaneåkare.
Freddie tyckte i alla fall det var spännande med alla dofter och han hittade en hel del i hans tycke ätbara saker och det var fullt sjå att hindra honom. Jag körde taktiken gå snabbt så han inte hinner. Vi satte oss och Freddie satt storögt och tittade på allt som hände men efter ett tag la han sig ner och vila. Vid Hötorget hoppa vi av och där var det folk. Jag travade på med bestämda steg och Freddie hängde med. Stanne emellanåt och berömde kontakten med lite godis. Det var inte riktigt utrymme för lek och bus. Freddie hitta en läkerolask full med tabletter som han försökte tugga i sig. Men på honom hade tabletterna effekten att han börja hosta. Det var nog ingen bra reklam.
Inne i butiken blev vi väl mottagna och alla ville gulla med Freddie. Han tyckte det var ett jättetrevligt ställe och satt dessutom lugnt när matte skulle prova skor. Fast de jättelånga skosnörena kunde han bara inte motstå. När jag betalat gick vi ut igen och Freddie hade brottom och fick tassen ikläm. Har vi varit med om det förut eller? Men den här gången gick det bra och när vi kom ut kissade Freddie en lång stund. Undra på att han fick bråttom. Vi sneddade över Hötorget men var tvugna att stanna en stund och titta. Freddie bara stirrade på allt folk som ropa och sprang omkring. Men vi kom ordentligt tillbaka till stationen men nu var det mer folk. Lyckades pricka in hundvagnen igen men den här gången stog vi. Det kändes bättre och mer skyddat. Freddie låg mest ner hela resan trots att folk klev över honom. Det var bra träning.
Hemma igen var han i gasen och fnatta runt och försökte få fart på Sabina. Det är som om han måste få utlopp för att han varit kontrollerad så länge. Hela kvällen hittade han på saker och hade svårt att komma till ro. Bland annat så var han ute i köket väldigt länge och som förälder till 2 barn + ytterligare en hund borde man lärt sig att småttingar som håller sig undan och är tysta hittar på bus. Mycket riktigt så kom Freddie springande med en orkidékruka i munnen. På golvet i köket låg själva blomman och all kompost utpridd på golvet. Hur sjutton kom han åt den?
Jaja idag får vi ta det lite lugnt och hålla oss på hemmaplan så Freddie får vila sitt lilla huvud.
Sabina fick lite lydnadsträning och apportering i morse. Gjorde ett linjetag över ängen och snövallen som var klockrent. Sedan ett jättelångt men upptäckte att hon stannade efter 20 m. Då blåste jag stopp och sa ut. Jag har nog tränat för mycket på stoppsignal med henne.
Tränade på vår läxa till på söndag, inkallning med ställande. Jag har fått minska avståndet rejält för att få distignta stopp men då blir farten långsammare. Suck. Har bestämt mig att jobba med stoppet så får jag ta tag i farten sen igen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home