Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, March 05, 2006

En annorlunda träningsdag



Nu har det väl ändå kommit nog med snö. Jag åkte ut med båda hundarna till SSBK men tyvärr hade man inte plogat någon av planerna. Försökte mig på att gå lite fot men det är jobbigt när man får pulsa. Sabina var idag riktigt skötsam när vi kom dit så hon fick komma ut först. Vi gick en kortis eftersom jag inte hann rasta henne ordentligt innan vi åkte. Freddie hade sitt fina täcke som han fått låna av Jenny så det gick ingen nöd på honom. Bytte hund och så fick han passivitetsträna medan vi stog och diskuterade vad vi skulle göra. Vi bestämde att gå en promenad så jag tänkte byta hund igen eftersom det är så jobbigt att gå med båda i kopplel. Men Fransan påpekade att då kunde jag träna på det och det hade hon alldeles rätt i. Man SKA träna allt det man tycker är jobbigt. Hon har en så bra inställning till hundträning. Så sagt och gjort, efter lite trassel i början så gick det rätt bra men jag får vara noga med att stanna ofta och beöna den som upptäcker mig. Sabina och Freddie triggar varandra så belönar man den ena så ser den andra till att inte missa nästa tillfälle. Men efter 200 m var Freddie rejält trött i huvudet, det märktes. Sådan här träning tar mer på krafterna än vad man tror. Så vi vände och gick tillbaka. Stundtals går hundarna snyggt på vänster sida med löst koppel och då känner man sig nöjd. Ja det blev träning i alla fall men inte på det jag planerat. Det här är också nyttigt så jag var nöjd. Fick lite sol också för det var en härlig dag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home