Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, March 31, 2006

Korkade matte!

Efter att husse varit ute med Freddie så var allt på ända igen. Ingen kontakt utan bara nosa. Nu bestämde jag mig igår att verkligen se till att Freddie inser att när vi går på promenad är det vi som gör saker tillsammans och inte han som ska nosa med mig i släptåg. Så på lunchen igår så tog jag upp bollen när vi kom ut vid grinden och höll i handen. Nu vaknade Freddie till. Sen gick vi raka vägen över gatan och ut på ängen. Där fick han sitta medan jag gick och gömde bollen. Det är en lek han älskar. När han hittat bollen så fick han leka själv en stund men sedan så lekte vi tillsammans dragkamp som han fick vinna. Efter en lång lekstund så gick vi hem igen.
På kvällen hade vi genast bättre kontakt. Jag tränade med att slänga en godis på gatan, tog ett steg och stanna. Uppmärksamma Freddie det så fick han ta godisen, annar tog jag den och så gjorde vi om. Det här fatta Freddie snabbt. Övning 1A på valpkursen och jag blir trött på mig själv som går en massa kurser men glömmer att öva det vi lär oss.
Samma sak i morse och därav rubriken. Freddie är ju inte så tänd på godisbelöningar så idag varvade jag med att busa när han tog kontakt och det räkte med en gång så gick Freddie som ett ljus vid sidan. Så enkelt var det. Nu ska jag inte ropa hej men det kändes som jag hittat nyckeln till hur jag ska jobba med Freddie. T o m Olle som kom på gatan kunde Freddie motstå för han ville vara med mig. Åh vad glad jag känner mig för detta.
Bara nu inte allt blir förstört igen för att vi är borta ett dygn. Husse och matte ska på Ålandskryssning i helgen. Barnen har fått stränga restriktioner med Freddie.

Jo en sak till innan jag stänger för helgen, jag har anmält Sabina till 2 jaktprov och ett WT. Jaktproven är Södertälje och Christineholm. Nu får man ju se om man kommer med men jag är redan nervös. Hoppas bara man hinner träna lite vatten innan. Idag snöar det så man är inte så hoppfull.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home