Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, March 27, 2006

Miljöträning i helgen

I lördags blev det rejäl miljöträning. Vi skulle visa Vanessas franska utbytesstudent stan och eftersom vi alla skulle med så fick hundarna också följa med. Husse anser att det är elakt att ha hundarna i bilen men jag hävdade att det bara är nyttig träning och bättre än att sitta hemma ensamma och bara se närmaste omgivningen. Först åkte vi och parkera bilen på Södermalm för att promenera till Gamla stan. Insåg snabbt att det bästa var att jag tog båda hundarna för ingen annan har tålamod att träna att gå fint i koppel. Sen gick de andra i förväg. Det gick riktigt bra men jag fick stanna och belöna ofta med leverpastej och blodpudding. Hundarna satt fint varje gång någon passerade också. Nere i tunnelbanan blev det lite jobbigt så där fick vi göra långa stopp för att lugna ner båda två. Tillslut kom vi upp på toget och stog där och titta på folk ganska länge. Jag gjorde ett försök att gå in i stan men det var så mycket glaskross och spyor att jag vände. Vi tog oss istället tillbaka och jag tror det var mer än nog för hundarna. Freddie var alldels mjällig när vi kom tillbaka. Dom andra kom efter och hade handlat lite presenter så vi stuvade in oss i bilen och åkte till Kaknästornet. Där fick Freddie och Sabina vila i bilen. Jag har inte varit uppe i tornet sedan jag var liten och det var riktigt fint. Mysiga fåtöljer och ett trevligt kafé.
Nu var vi hungriga och returangen fullsatt så vi tog bilen till Djurgårdsbron och gick på Blå porten. Mycket god mat och inte så jättedyrt. Lite stökigt bara med allt folk. Efter rastning av hundar så åkte vi ut på landet till Tyresta by. Här upptäckte Freddie delikatessen hästbollar. Ja han hade missat lunchen och var väl hungrig. Tänkte på Eva Bodfält som använde bollarna som belöning.
Tyvärr var det stängt men vi strosa runt en stund och lät sedan Sabina och Freddie springa lösa på tillbakavägen. Det var fullt rejs och dom såg ut att ha skoj. Kul att se hur olika teknik dom har. Sabina liksom flyter fram medan Freddie springer som en hare. Han är nog mera sprinter medan Sabina är långdistansare.
Nu var klockan mycket och efter ett stopp på Ica Maxi åkte vi hem. Hundarna var trötta efter en händelserik dag och vi med. Sabina hade ont i sitt ben efter allt busande. Vi får nog tänka mer på henne och vara försiktiga.
På söndagen tog vi det lugnt efter att Lucille åkt tillbaka till Frankrike. Jag klippte i äppelträden och Sabina och Freddie fick vara ute på tomten i solen. Sabina la sig genast att sola medan Freddie for runt och lekte.
En härlig och händelserik helg!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home